Torsdag 7 juli kl. 14:00-15:30.

Plats: Prästgårdens trädgård.

Det har blivit en sommartradition med litteraturprogram på Murberget friluftsmuseum där flera av länets litterära sällskap brukar medverka. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit. Fri entré.

Torsdag 7 juli är det en ny författare som kommer presenteras, nämligen Maria Blomster från Nordingrå. Maria gav 2021 ut sin debutroman “Vikmännens rike – I kungens tjänst” som är första delen i hennes historiska romantrilogi “Vikmännens rike”. Arkeologin ger oss fakta och kunskaper om forna tiders människor i Västernorrland, men vilka dessa människor var och hur de tänkte är dolt för oss. Frågan är om vi måste veta allt för att kunna återskapa historien, gestalta den och göra den spännande?

Välkommen att höra Maria berätta om bakgrunden och hennes inspiration till hennes historiska romantrilogi “Vikmännens Rike”. Det blir också högläsning ur boken samt en frågestund.

Författaren Maria Blomster

Debutromanen “Vikmännens rike- I kungens tjänst” är första delen av tre i en historisk romanserie om Höga Kustens tappra pionjärer och de spännande och slumpvisa händelser som ledde fram till att Höga Kusten fick sina första bofasta invånare under järnåldern för ca 2000 år sedan. Berättelsen och dess personer är helt uppdiktade, men till grund ligger fakta om järnåldern och dess bosättningar i Mellannorrland som framkommit vid bl.a. arkeologiska undersökningar i Sundsvall och Örnsköldsvik. Ta också ett besök i Västernorrlands museums reviderade forntidsutställning “Forntidsresan” där du får veta mer om Västernorrlands forntid och den tid romanen utspelar sig i.

Maria Blomster
Maria Blomster är etnolog och museivetare och har under många år arbetat som museipedagog och med levandegörande av järnåldern för både barn och vuxna. Ursprungligen kommer hon från Stockholm men har bott hela sitt vuxna liv i Höga Kusten, vars historia, kultur och natur alltid fascinerat henne.

Sedan många år är Maria företagare inom besöksnäringen och driver frilufts- och boendeanläggningen Lappuddens Friluftscenter i Nordingrå, mitt i världsarvet. Skriva har varit en passion sedan barnsben och skrivandet i kombination med historia resulterade 2021 i hennes debutroman “Vikmännens Rike- I kungens tjänst”, utgiven på Visto förlag.

Läs mer om Marias publikationer på www.hogakustenhistoria.se

Följ också Höga Kusten Historia på Facebook och Instagram där du hittar inslag om spännande historiska platser i Höga Kusten.
Höga Kusten Historia #hogakustenhistoria.

ett omslag till en bok

Kommande litteraturprogram på Murberget

17 juli – ”Lyrik i sommartid – dikter från Västernorrland” med bl.a. Ulrika Bodén, Hervor Sjödin, Ulf Melander och systrarna Glader.
28 juli – Annika Sjögren
4 augusti – Lubbe Nordström.
11 augusti – Pelle Molin
18 augusti – Karl Östman

Tillgänglighet

Det är grusgångar i trädgården. Det är ca 200 m till närmsta parkering och toaletter.

Med anledning av Corona/covid-19

Tänk på att visa fortsatt hänsyn, hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.