När: Söndag 17 juli kl. 13:00-15:15.
Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.
Fri entré!

Från vänster: Dan Gerell, Hervor Sjödin, Juliette Glader, Fabienne Glader, Ulrika Bodén.

Programmet innehåller bla Ulrika Boden som framför tonsatta texter av Nicke Sjödin och annat. Hervor Sjödin pratar om Nicke. Ulf Melander sjunger tonsatta dikter av Emil Hagström. Dan Gerell läser egna och andras dikter, Juliette ( 12 år) och Fabienne Glader (15) framför sånger och spelar fiol. De deltog nyligen i musikalen Annie på Intima teatern i Stockholm, där för övrigt Juliette spelade huvudrollen.

Ett program med ett smakprov av några diktare och författare bördiga från Västernorrland.

13:00-14:00

Inledning av programmet med Karin Lundqvist. Programmets första del uppmärksammar några av länets intressanta diktare.
– Om Emil Hagström, Tore Fors och Ulf Melander medverkar.
– Om Birger Norman.
– Dan Gerell läser egna dikter.
– Dan Gerell m fl: Uppläsning av dikter av Albert Viksten, Pelle Molin m fl.
– Sång/musik med Fabienne och Juliette Glader.

14:00 Paus.

14:15-15:15

Ett program om Nicke Sjödin.
– Ulrika Bodén sjunger till autoharp, tonsatta dikter av Nicke Sjödin och kända psalmer och visor där Nicke skrivit ny text på mål.
– Hervor Sjödin berättar om Nicke Sjödins och hans diktning.

Konferencier: Karin Lundqvist.

Arrangörer: Emil Hagström-sällskapet, Karl Östman-sällskapet, Arrangörslyftet, Regionbiblioteket Västernorrland, ABF Västernorrland och Västernorrlands museum.

Tillgänglighet:
Programmet genomförs i länsmuseets hörsal. Hiss finns, meddela i receptionen för access.
En paus är inlagt mitt i programmet.

Corona:
Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.