När: Måndag 1 juli kl 13.00-14.00
Var: Hörsalen, Västernorrlands museum, Härnösand

Det har blivit en sommartradition att träffa länets litterära sällskap på Murberget. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit och få inspiration till sommarläsning. Sommarens serie med litteraturprogram drar igång med författaren Nicke Sjödin (1934–2009), som i år skulle ha fyllt 90 år. Nickes fru Hervor Sjödin kommer i programmet uppmärksamma Nickes litteraturgärning och berätta om personen Nicke Sjödin.

Fri entré! Ingen föranmälan.

Författaren Nicke Sjödin
Nils Eric ”Nicke” Sjödin, föddes 21 juli 1934, och dog 8 april 2009 i Sollefteå. Nicke Sjödin var först och främst författare. 18 böcker blev det, varav tolv diktsamlingar. Men han var även underhållare, tidningskrönikör och revymakare, och medverkade ofta i radio och tv. Sjödin var bosatt i Sollefteå, där han också gick i realskolan, och avlade studentexamen 1955. Därefter följde humanistiska studier vid Uppsala universitet 1957–1961 och efter en ämbetsexamen arbete som gymnasielärare i Sollefteå. 1981 debuterade Nils Eric Sjödin som 47-åring som författare, med diktsamlingen Byssfolke. Det dröjde ytterligare 15 år innan han blev Nicke Sjödin med sina läsare. Ända fram till 1996, då han gav ut sin nionde samling, Baka lagårn, stod det Nils Eric utanpå böckerna.

Röån i Junsele socken, barndomens lilla by av småbrukare och skogsarbetare och där han växte upp på ett torp, är den plats man förknippar honom mest med och som han skrev om. Röån lämnade han aldrig och Röån lämnade aldrig honom. De två var ett. Nicke försökte genom sin verksamhet göra byn känd även via tidningar, radio och TV samt liveframträdanden- då han for omkring i landet och talade om byn mm på byns egen dialekt. Han skrev på Röå-mål, den dialekt som han i sin ungdom tvingades ta avstånd från och som han sedan fick de andra att acceptera. Revansch ville han gärna själv kalla det.

LITTERATUR FRÅN LÄNET
Hela programserien sommaren 2024
1 juli – Nicke Sjödin
8 juli – Ludvig Nordström
9 juli – Alfhild Agrell
12 juli – Laura Fitinghoff

Tillgänglighet:
• Hörsalen ligger i anslutning till museets entréhall
• Hörslinga finns.
• Plats för rullstol finns, ta kontakt med receptionen så hjälper de dig.
• Programmet är ca 1 timme långt utan paus.
• Tillgängliga toaletter finns i museets entréhall.
• Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.