Litteratur från länet sommaren 2020

Det har blivit en sommartradition att träffa länets litterära sällskap på Murberget. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit.  Programmet pågår kl 15.00-ca 17.00, sluttiden kan variera så var på plats kl 15.00. Fri entré. Länets litteratursällskap turas om med värdskapet.

Torsdag 16 juli är det Pelle Molin-sällskapen som finns på plats.
Obs! att programmet är en filmvisning i hörsalen.

Författaren Pelle Molin
När Pelle Molin dog 1896 var han relativt okänd som konstnär. Ganska snart efter hans död samlade författaren Gustaf af Geijerstam Pelle Molins noveller och några av hans reseskildringar och utgav boken ”Ådalens poesi”. ”Ådalens poesi” uppmärksammades stort när den gavs ut första gången, och boken har sedan dess getts ut i många upplagor; den senaste är ett dubbelt konstverk – ett postumt samarbete mellan Nordingråkonstnären Thage Nordholm och Pelle Molin: ”Ådalens poesi i ord och bild” (1988).

Som målare, och kanske mest som forsmålare, kom Pelle Molin verkligen till sin rätt. Hans forsmålningar av Nämforsen och Kilforsen som han målade under sin tid i Näsåker är fantastiska metaforer av den obändiga och kraftfulla natur som Pelle också var som person. Mera om Pelle Molin under Biografi.

Pelle Molin efterlämnar ett stort konsthistoriskt och litterärt kulturarv. Pelle Molinsällskapet bildades sommaren 2007. Sällskapet bildades för att uppmärksamma Pelle Molins betydelse i den ångermanländska och den svenska kulturhistorien.
Pelle Molinsällskapets devis är ”Kulturkamp i norr”.

Läs mer hos Pelle Molin-sällskapets hemsida

Med anledning av Corona-situationen hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.

LITTERATUR FRÅN LÄNET
Hela programserien sommarens 2020:

18 juni Lars Ahlin-sällskapet.
25 juni Birger Norman-sällskapet och Emil Hagström-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
2 juli Karl Östman-sällskapet.
9 juli Alfhild Agrell-sällskapet.
16 juli Pelle Molin-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
23 juli Laura Fitinghoff-sällskapet.
30 juli Olof Högberg-sällskapet
6 augusti Ludvig Nordström-sällskapet och Janne Vängman-sällskapet

Alla träffarna är i prästgårdens trädgård utom filmvisningarna 25 juni och 16 juli.