Det har blivit en sommartradition att träffa länets litterära sällskap på Murberget. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit och få inspiration till sommarläsning. Nytt inslag för i år blir författaren Nicke Sjödin som kommer presenteras av sin hustru och son Hervor och Jacke Sjödin. Programmet är en förinspelad film som sedan sänds på museets Facebook och Youtube från och med kl. 15.00 på torsdag den 15 juli. Denna dag blir det endast ett digitalt program, och inget program på plats på Murbergets friluftmuseum.

Torsdag 15 juli kl 15.00-16.00

Sänds endast digitalt på museets Facebook och Youtube.

Författaren Nicke Sjödin

Nils Eric ”Nicke” Sjödin, föddes 21 juli 1934, och dog 8 april 2009 i Sollefteå. Nicke Sjödin var först och främst författare. 17 böcker blev det, varav tolv diktsamlingar. Men han var även underhållare, tidningskrönikör och revymakare, och medverkade ofta i radio och tv. Sjödin var bosatt i Sollefteå, där han också gick i realskolan, och avlade studentexamen 1955. Därefter följde humanistiska studier vid Uppsala universitet 1957–1961 och efter en ämbetsexamen arbete som gymnasielärare i Sollefteå. 1981 debuterade Nils Eric Sjödin vid 47-åring som författare, med diktsamlingen Byssfolke. Det dröjde ytterligare 15 år innan han blev Nicke Sjödin med sina läsare. Ända fram till 1996, då han gav ut sin nionde samling, Baka lagårn, stod det Nils Eric utanpå böckerna.

Röån i Junsele socken, barndomens lilla by av småbrukare och skogsarbetare och där han växte upp på ett torp, är den plats man förknippar honom mest med och som han skrev om. Röån lämnade han aldrig och Röån lämnade aldrig honom. De två var ett. Nicke försökte genom sin verksamhet göra byn känd även via tidningar, radio och TV samt liveframträdanden- då han for omkring i landet och talade om byn mm på byns egen dialekt. Han skrev på Röå-mål, den dialekt som han i sin ungdom tvingades ta avstånd från och sedan blev accepterad av de flesta. Revansch ville han gärna själv kalla det.

Region Västernorrlands författarporträtt av Nicke Sjödin https://www.rvn.se/sv/Utveckling/Kultur-och-bibliotek/litteratur-som-konstform/forfattarportratt/forfattare/Nicke-Sjodin/

LITTERATUR FRÅN LÄNET

Hela programserien sommaren 2021

1 juli Emil Hagström-sällskapet

8 juli Albert Viksten-sällskapet

15 juli Nicke Sjödin (OBS! endast digitalt program, inget program på plats på Murberget)

22 juli Laura Fitinghoff-sällskapet

29 juli Olof Högberg-sällskapet

5 augusti Karl Östman-sällskapet

12 augusti Alfhild Agrell-sällskapet

19 augusti Janne Vängman- och Ludvig Nordström-sällskapen

Med anledning av Corona-situationen hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.