Litteratur från länet sommaren 2020

Det har blivit en sommartradition att träffa länets litterära sällskap på Murberget. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit.  Programmet pågår kl 15.00-ca 17.00, sluttiden kan variera så var på plats kl 15.00. Fri entré. Länets litteratursällskap turas om med värdskapet.

Torsdag 2 juli är det Albert Viksten och hans författargärningar som står i fokus.

Owe Norberg, berättar i museets hörsal om författaren Albert Viksten och visar bilder. Owe var chef för Ljusdalsbygdens museum och har också varit anställd på Västernorrlands museum.

Vi följer rådande restriktioner gällande antalet samtidiga besökare på museet, med anledning av Corona/COVID-19. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.

Kl 14.45 sänds en kort webb-intervju med de medverkande ut via Facebooksida, så även du som inte har möjlighet att komma till Murberget kan vara med en stund.

Albert Viksten föddes i Graninge socken, Ångermanland. Hans far var skomakare och arrendator. Han fick en utbildning på Hola folkhögskola och arbetade senare som skogs- och järnvägsarbetare och sjöman, innan han blev journalist i Nya Norrland och Norrskensflamman. Han föreläste också inom Folkbildningsförbundet och gjorde vidsträckta resor. År 1924 gifte han sig med Lisa Brolin, och paret bosatte sig i Färila i Hälsingland. Familjen köpte 1939 ett torp vid sjön Ängratörn via en penninggåva. Den överlämnades på Albert Vikstens 50‐årsdag av flera av Sveriges främsta författare och konstnärer. Viksten tillbringade en stor del av sina sista tre decennier vid Ängratörn, som blev en mötesplats för kulturpersonligheter som Vilhelm Moberg, Ivar Lo-Johansson, Gustav Hedenvind-Eriksson och Rune Sigvard. Albert Viksten var far till Hans och Sven Viksten.

Hans böcker brukar inräknas bland arbetarlitteraturen. Romanerna handlade ofta om män i hård Norrlands- eller ishavsmiljö. Andra vanliga ämnen han ofta tog upp var djur och natur, och dessa beskrevs med sakkunskap och sympati. Han var också en tidig miljödebattör med ”Tankar vid en dödsdömd sjö” och ”Nybyggare i Barbarskogen”. Andra kända böcker av Albert Viksten är ”Eld och bröd”, ”Bäverbäcken” och ”Pälsjägarnas Paradis”. I boken ”Mitt paradis” sammanfattar Viksten sina tankar om sitt liv vid Ängratörn och om nödvändigheten av naturupplevelser för ett meningsfullt liv Förutom allt detta har han även skrivit landskapssången Ångermanlandssången.

Med anledning av Corona-situationen hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.

Kl 14.45 sänds en kort webb-intervju med de medverkande ut via museets facebooksida. Så även du som inte har möjlighet att komma till Murberget kan vara med en stund.
Reservation för Coronakrisens eventuella påverkan i sommarprogrammet. Se aktuella uppdateringar på museets Facebook-sida.

LITTERATUR FRÅN LÄNET
Hela programserien sommarens 2020:

18 juni Lars Ahlin-sällskapet.
25 juni Birger Norman-sällskapet och Emil Hagström-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
2 juli Albert Viksten och hans författargärningar
9 juli Alfhild Agrell-sällskapet.
16 juli Pelle Molin-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
23 juli Laura Fitinghoff-sällskapet.
30 juli Olof Högberg-sällskapet
6 augusti Ludvig Nordström-sällskapet och Janne Vängman-sällskapet

Alla träffarna är i prästgårdens trädgård utom filmvisningarna 25 juni och 16 juli.