OBS! Föredraget med Karl Östman-sällskapet har utgått.

Programmet ersätts av ett musikuppträdande i Prästgårdens trädgård på Murberget friluftsmuseum, där systrarna Fabienne och Juliette Glader spelar.  Torsdag 5 augusti kl. 15.00-16.00.

Fabienne, 14 år, är den yngsta som sökt och antagits till projektet Sommarlovsentreprenör i Kramfors. Tillsammans med lillasyster Juliette har hon underhållit på olika platser i kommunen i sommar. De gjorde med sitt varierade program bestående av klassiskt, folkmusik och pop succé på hembygdgårdens dag i Säbrå i söndags. Systrarna bor annars i Stockholm, men finns här uppe i Nyadal under sommaren.

Av hänsyn till den rådande pandemin försöker vi undvika trängsel och håller avstånd till varandra. Fri entré.

Torsdag 5 augusti kl 15.00-16.00

Torsdag 5 augusti är det Karl Östman-sällskapet som finns på plats.

Författaren Karl Östman

Karl Östmanföddes 1876 i Nätra socken, Ångermanland. Fadern var båtsman, finsnickare och spelman. År 1885 flyttade familjen till Hörningsholms sågverk på Alnö. Karl Östman arbetade från 11 års ålder vid sågverk, i skogsarbete, hamnarbete och med kolning.

Storstrejkåret 1909 debuterade Karl Östman med novellsamlingen ”Pilgrimer”. Därefter publicerade han flera noveller, en roman och en stor mängd artiklar som framför allt skildrade arbetarnas förhållanden.

Karl Östman-sällskapet bildades måndagen den 11 november 2002 på initiativ av Medelpadsakademin och Sten Rigedahl.

Läs mer om Karl Östman på sällskapets hemsida.

LITTERATUR FRÅN LÄNET

Hela programserien sommaren 2021

1 juli Emil Hagström-sällskapet

8 juli Albert Viksten-sällskapet

15 juli Nicke Sjödin (OBS! endast digitalt program, inget program på plats på Murberget)

22 juli Laura Fitinghoff-sällskapet

29 juli Olof Högberg-sällskapet

5 augusti Karl Östman-sällskapet

12 augusti Alfhild Agrell-sällskapet

19 augusti Janne Vängman- och Ludvig Nordström-sällskapen

Med anledning av Corona-situationen hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.