Torsdag 30 juni kl 14.00-15.30

Plats: Prästgårdens trädgård.

Det har blivit en sommartradition med litteraturprogram på Murberget friluftsmuseum där flera av länets litterära sällskap brukar medverka. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit. Fri entré.

Torsdag 30 juni inleder författaren Grzegorz Flakierski litteratursommaren på Murberget. Grzegorz, eller Gregor som han kallas, kommer berätta om sitt författarskap och om sina böcker. Det kommer även finnas tid för frågor och samtal med Gregor, och det finns även möjlighet att köpa Gregors böcker på plats.

Författaren Grzegorz Flakierski

Gregor, som han allmänt kallas, skriver skönlitteratur, romaner och noveller. Han är född i Warszawa i Polen, men har bott i Sverige sedan 1969, och bor sedan 1997 i Frånö utanför Kramfors. Gregor debuterade 2010 med romanen ”Statskuppen i Norrland”, och har sedan dess publicerat ytterligare fem böcker. Tre romaner ”Knockout”, ”När kriget inte kom” och ”Ett spel större än livet”, samt två novellsamlingar, ”Familjealbum” och ”Familjebilder”. Han har också bidragit med novellen ”Mot Lunde” i antologin ”Berättelser från Ådalen”. Den novellen har dramatiserats av honom som teaterpjäs, och spelats på Svanö.

Gregor nämner att han skriver därför att han har ett starkt uttrycksbehov, och att han har något att förmedla som kan intressera och vara av betydelse för andra. Mycket av stoffet hämtar han från sin egen familjs dramatiska, och alltför ofta tragiska, historia, och de berättelser han har hört som barn och som ung. Bakgrunden är de senaste dryga 100 årens historia i Öst- och Centraleuropa, framför allt Polen. De centrala teman som han försöker skildra är frågor kring identitet, skuld och ansvar.

Han blandar gärna fakta och fiktion, och tror inte det finns någon skarp gräns mellan dem. En berättelse ska vara bra, i meningen intressant, och så ska den förstås vara trovärdig i sin egen rätt.

en man i en blå tröja, han bär glasögon
Grzegorz Flakierski

Kommande litteraturprogram på Murberget

7 juli – Maria Blomster
17 juli – ”Lyrik i sommartid – dikter från Västernorrland” med bl.a. Ulrika Bodén, Hervor Sjödin, Ulf Melander och systrarna Glader.
28 juli – Annika Sjögren
4 augusti – Lubbe Nordström.
11 augusti – Pelle Molin
18 augusti – Karl Östman

Tillgänglighet

Det är grusgångar i trädgården. Det är ca 200 m till närmsta parkering och toaletter.

Med anledning av Corona/covid-19

Tänk på att visa fortsatt hänsyn, hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.