En miniutställning på nedre utställningsplan, med soffgrupp, föremål och bildspel.

En stor och viktig del av ett museum är insamlandet och bevarandet av föremål. Länsmuseet Västernorrlands historia sträcker sig över 120 år bakåt i tiden och från starten fram till det museum vi har idag har en otrolig mängd föremål samlats in. Redan 1880 grundade biskop Lars Landgren Västernorrlands Läns Museisällskap, det som senare kom att bli dagens länsmuseum. Den allra första samlingen skänktes samma år – en grupp på 66 stycken exotiska föremål från Stilla havet och Sydamerika, insamlade av sjökapten Anders Daniel Norlin. Det första föremål som blev registrerat, i april 1880, var en vildsvinsskalle från Java.

Efter att den första samlingen skänktes har en strid ström av föremål funnit sin väg till museets ägor på ett eller annat sätt. I samlingarna finns allt mellan himmel och jord – arkeologiska fynd, kranium, glas, porslin, metall, smycken, silver, guld, hushållsmaskiner, leksaker, möbler, vapen, mopeder, slädar, klädedräkter, konst och till och med hela hus och matförpackningar.

Samlingarna väcker också frågor: Vad är det vi samlar på? Vad är värt att spara, vad kan kastas bort, vem bestämmer? Varför samlar vi och för vilka? Den enes skräp är den andres skatt.
Oavsett så är samlingarna något viktigt. De berättar en historia om museet och samhället. Våra samlingar sprider kunskap om inte bara föremålens historia, utan också om vår egen. Det förgängliga görs oförgängligt.

I utställningen visas ett urval av föremål som finns i våra samlingar. Ett brett spektrum av olika material, användningsområden och ålder.