Evenemanget är fulllbokat.

Buerie båateme! Välkommen till en kulturarvsresa där du får bekanta dig med samerna i Ångermanland och deras äldre historia. Hör om hur samerna betalade sin skatt i mårdskinn och hur de bytte sina skinnvaror mot salt och tyger på marknader. Hör om renskötarnas långa flyttningar från fjällen till vinterbetesmarkerna, och om Gunill Snälla som red på en tam älg. Hur det gick till när samerna kristnades, om samernas världsåskådning och varför en samisk kvinna blev anklagad för att vara häxa.

Mediaguiden Tjåervie – samiska spår är en del av Kulturarvsresan, en serie berättelser från medeltidens och stormaktstidens Västernorrland. Du kan ta del av guiden från den 3 juni helt gratis via appen KulturPunkt, i din egen mobil.

Lansering den 19 juni

Lanseringen av mediaguiden äger rum den 19 juni, kl. 14.00 till 16.00 vid Lockstakåtan i norra Örnsköldsviks kommun. Under evenemanget bjuds på renklämma och lingondricka, och en kopp kaffe med kaffeost vid elden utanför kåtan. Det saknas sittplatser så ta gärna med en fällstol eller sittunderlag. Förhandsamälan via formuläret längre ner på sidan.

I programmet medverkar representanter från Västernorrlands museum, föreningen Orrestaaren Saemiesibrie, Noerhtenaestie – Västernorrlands sameförening, samt Örnsköldsviks museum & konsthall. Hör mer om mediaguiden och dess berättelser, lär känna de båda sameföreningarna och platsen Locksta och dess betydelse som vårvinterland för Vilhelmina norra sameby sedan urminnes tider, och som skogssamiskt skatteland.

Hitta till Lockstakåtan

Följ E4 genom Örnsköldsvik, norra delen, avfart skylt vänster 352 Fredrika. Följ väg 352, i Björna fortsatt 352. Skylt 5 Locksta. Sväng vänster till byn, följ en mindre blå skylt Sjul Jonsson följ till parkering och vindskydd.

Anmälan – Evenemanget är fullbokat

Arrangörer

Ett samarrangemang mellan: Västernorrlands museum, föreningen Orrestaaren Saemiesibrie, föreningen Noerhtenaestie – Västernorrlands sameförening samt Örnsköldsviks museum & konsthall.

Om mediaguiden Tjåervie – samiska spår

Tjåervie – samiska spår består av sju berättelser från medeltidens och stormaktstidens Västernorrland, skrivna av Ewa Ljungdahl. Guiden är en del av Kulturarvsresan, med fler teman som skildrar Höga Kustens långa historia. De svenska texterna framförs av skådespelare från Teater Västernorrland, och de sydsamiska berättelserna är inlästa av Evelina Olofsson. Musik, Ola Stinnerbom. Illustrationer: Per Elof Ricklund.

Länk till guiden och berättelserna publiceras här den 3 juni. Det sydsamiska ljudspåret publiceras kort därefter.

Kulturarvsresan

Kulturarvsresan är en serie unika upplevelser, en resa genom Västernorrlands historia, där du möter de människor som gjort platsen till sitt hem. Du förflyttas till historiska berättelser fyllda av insikt, glädje och förtvivlan, ledsagad av en berättarröst. Varje upplevelse tipsar om historiska platser att besöka. Berättelserna du lyssnar till är skrivna av författare och gestaltas av originalkonst och musik. Kulturarvsresan gör Höga Kustens kultur och historia levande under din resa i denna vackra region. Varje stopp längs vägen tar dig bortom det som ögat ser.

Kulturarvsresan presenteras i appen KulturPunkt, www.kulturpunkt.org.

Illustration överst på sidan: Per Elof Ricklund.

Foto: Lars Westerbring, Örnsköldsviks museum & konsthall.

Kulturarvsresan – en del av projekt Smart kulturarvsturism i Höga Kusten

Läs mer om projektet här.