När: Lördag 31 augusti kl. 10.00-17.00 – söndag 1 september kl. 9.00-14.00

Var: Västernorrlands museum

Att tälja spånfåglar är en utrotningshotad teknik i Sverige. Ursprungligen kom tekniken till oss från våra grannar i öster, bl.a Finland och Ryssland där traditionen lever starkare än här hos oss.

Som tur är har vi nu fått en svensk ambassadör för spånfåglar – Sandra Stigert! Hon driver projektet Lätta vingar med målsättning att dels dokumentera de många olika modeller av spånfåglar som finns runt om i världen, dels att lära ut tekniken till så många som möjligt, för att traditionen ska leva vidare även i Sverige.

Under en helgkurs med Sandra får vi dels lära oss en grundmodell av spånfåglar, men hinner också med att tälja fler fåglar med den form vi själva önskar. Sandra kommer även redogöra för spånfåglarnas historia och visa på flera av de olika modeller, tekniker och träslag som används världen över.

Sandras kurs vänder sig både till nybörjare och erfarna täljare.

Pris: 1500 kr material tillkommer
Plats: Västernorrlands museum
Dag och tid: Lördag 31 augusti kl. 10.00-17.00 – söndag 1 september kl. 9.00-14.00

Frågor: annso.grahn@vnmuseum.se

Begränsat antal platser.

Är kursen fullbokad? Maila Annso för att stå på reservlistan.

Anmäl dig här: https://vnmuseum.se/hemslojdskonsulenterna/kurser-och-workshops/