OBS! Kursen är framflyttad till 2023, datum ej satt!

Utveckla dina möjligheter i vävning!
Kurs i vävning/bindningsanalys

I den här kursen lär du dig grunderna i att analysera och steg för steg ta ut ett bindningsmönster ur en befintlig väv, för att du sedan själv ska kunna skapa vävar efter egna idéer.

Har du hittat en gammal textil som du skulle vilja väva upp? Eller något nytt som du vill göra en egen variant av? Det kan till exempel vara en handduk, duk, gardin, ett draperi eller överkast. Extra roligt om din textil har en historia från vårt län, som du känner till. Var den har kommer ifrån och kanske vem som har gjort den och när. Men det är inte ett måste.

Träff i höst

Vi analyserar textilier med bindningar på fyra till åtta skaft. Du lär dig att ta ut bindemönster, solvning, trampuppknytning och trampordning. Allt för att du sedan ska kunna sätta upp din väv och börja väva.

Väver gör du hemma eller i en vävstuga du tillhör. Under våren bjuder vi in till en ny träff då vi tittar på vad vi vävt. Delger varandra problem vi stött på och lösningar vi hittat.

Dag: Kursen är framflyttad till 2023, datum ej satt.
Tid: 9 – 16

Plats: Västernorrlands museum
Kursledare: Hilde Opedal Nordby

Förkunskap: Grundkunskaper i vävning och uppsättning av väv.

Pris: 1200 kr

OBS! Anmälan sker via Hemslöjdskonsulenternas sida, klicka här för att komma dit >>

Har du frågor kontakta anna.zetterlund@vnmuseum.se

Vid avanmälan senare än 5 november debiteras 25% av kursavgiften.