Lär dig fläta i näver! Under kursen hinner du göra en liten väska eller kont. Du kan också välja att laga något trasigt flätat näverföremål som du har med dig.

Näver är ett supermaterial – vattentätt, aromtätt, motståndskraftigt mot röta och med termoseffekt! Näver har använts av människor sedan stenåldern, som byggnadsmaterial, till förvaringskärl och skydd av olika slag.

Kursen leds av Kerstin Sylwan, industridesigner och hängiven näverslöjdare, samt Bror Forslund, erfaren slöjdare i näver och trä. Tillsammans har de skapat vandringsutställningen ”Näver – det beresta materialet” som de ger en guidad tur i under kursen.

När: Lördag – söndag 9 – 10 september 2023 kl.9-16.

Var: Rådhuset vid Murbergstorget, Västernorrlands museum.

Kursledare: Kerstin Sylwan och Bror Forslund.

Kostnad: 1500 kr (1000 kr tom 25 år) Materialkostnad ca 400 kr tillkommer.

Avanmälan efter 21 aug debiteras med 20% av deltagaravgiften. Utebliven avanmälan debiteras hela kurskostnaden.

Anmälan är stängd! För frågor, kontakta annso.grahn@vnmuseum.se