Kortfilmfestival

Lördag 13 november kl 11.00-16.00

Frossa i kortfilmer under en hel lördag 13 november mellan kl. 11-16 på Västernorrlands museum!

Kom och ta del av intressanta berättelser ur temat Västernorrland i museets jurybedömda kortfilmfestival. Festivalen genomförs i samband med utställningen ”Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland”. Prisutdelning till Bästa film samt till Publikens val.

Dessutom visas fler kortfilmer utom tävlan, och det finns även andra intressanta aktiviteter att ta del av. Välkommen till denna kortfilmsfest!

I samarbete med Film Västernorrland, Härnösands folkhögskola och Ångermanlands- och Medelpads hembygdsförbund.

Kom gärna och fika eller ät mat hos Lindas Mat och Kafé under dagen. Dagens erbjudande är Räksmörgås och kaffe för 99kr. Lindas hittar du i 1 trappa upp i museibyggnaden. LINDAS Mat & Kafé >>

Plats: Hörsalen och entréhallen, Västernorrlands museum

Rösta på Publikens val!

Rösta på ditt favoritbidrag:

Program under dagen:

11.00-13.00 – Kortfilmer utom tävlan som visas i samarbete med Film Västernorrland, Åke Dahlbäck och Västernorrlands museum.

11.00 – Härnösand 1947 i färg

11.05 – Försvarsövning i Härnösand 1950

Från de smalfilmer som är inspelade av musikern och kulturprofilen Åke Dahlbäcks pappa på 1940-50-talet. Inspelningsplatsen är KA5, som på den tiden hette KA4H, och de flygplan som rusar förbi är SAAB J21, en modell som sedan konverterades till jetdrift med namnet J21R.

11.10 – Barnens dag i Härnösand 1958-1959

En film av fotografen Karl-Erik Forslund. Från Västernorrlands museums samlingar.

11.15Aktualiteter

Klipp från film av Nils Henrik Qvist (1883-1968), författare till bl. a. det gedigna bokverket ”Ådalen”. Filmen skildrar aktuella händelser från olika delar av Sverige. Troligen inspelad på 1930-talet. Från Västernorrlands museums samlingar.

11.25 – Bland skogsstigar och fäbodvallar

En film av fotografen Viktor Lundgren (1884-1967). Viktor var en betydande och flitig samtidsfotograf med mer än 20 000 fotografier sparade i Västernorrlands museums samlingar. Filmen skildrar det gamla fäbodslivet från delar av Ångermanland. Från Västernorrlands museums samlingar.

12.00 – Mats/Maria

Regissör: Klara Kristoffersson, Producent: Tove Nowen

Mats/Maria är ett personporträtt som handlar om hur livet och ensamheten kan se ut för en 64-åring, bosatt i de Västernorrländska skogarna. Bland dikter och sågmaskiner får vi följa Mats/Maria i sina tankar om hur livet sett ut.

12.15Att äta kakan och ha den kvar

Regi: Daniel Rundkvist

Ibland är saker inte vad de ser ut att vara. I denna stillsamma komedi får vi lära oss att inte döma förövaren för snabbt, för vems fel är det egentligen när kakorna försvinner?

12.25 Department of Detachment

Regi: Elina Sahlin

Eloise har ett brustet hjärta och tas till världens första statligt finansierade kärleksrehab för patienter som inte kan hantera förlust. Föreståndarinnan, passionens motståndare, vill att Eloise ska genomgå behandling. Men Eloise kämpar för sin rätt att ge villkorslös kärlek utan att få något tillbaka.

12.35 Flaggan

Regi: Inga Kempe och Elina Sahlin

Siri är en nyfiken tjej som balanserar på tröskeln mellan barndom och tonår. När hon och hennes mormor försöker få tillbaka en stulen bil – befinner sig Siri omedvetet i en subkultur med nationalistiska förtecken, plötsligt är det någon som ser henne, pratar med henne och till och med skriver hennes namn i vikingarunor.

11.00-14.30 – Röstning på plats i entréhallen.

12.00-12.45 – Få tips om film.

Prata film och få tips för ditt filmskapande. Drop-in.

Mathieu Hebeisen, från filmutbildningen vid Härnösands folkhögskola, och Anders Justin, filmkonsulent vid Film Västernorrland, finns på plats för att svara på dina frågor.

12.20-12.50 – Antikvarie Sandra Klingberg visar utställningen ”Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland”.

13.00-14.30 – Visning av de tävlande Kortfilmsbidragen med korta intervjuer av filmskaparna.

13.00 – Härnön- Strand  av @Zephyr_Lui

Ett varv runt på kärleksgudinnan Härn’s ö.

Till fots, cykel och sjövägen.

Över klippor, berg, skog, berg och stränder.

Härnön-Strand visar rörliga bilder runt

norra delen.

13.15 – La Pierre av Johannes Törnquist och Amanda Öberg

En mystisk sten påbörjar en oväntad vänskap.

13.30 – Hösten av Johanna Dehlin

Hösten. En mamma/farmor lyssnar och iakttar samt läser en egenskriven dikt om hösten.

13.45 –  I häxornas spår av Lotten Slätt Karlung

Filmen ”I häxornas spår” är en berättelse om min mamma som av en slump upptäckte vår släkthistoria och dess hemligheter.

14.00 – Micro meadow av @Zephyr_Lui

En blommande balkong på tredje våningen.

För bilar, festare, besökare och för modern.

En hyllning av den snabba växtligheten.

En dokumentation från juni-augusti.

Blodröda solrosor, djupt sammetsfärgade luktärter,

skör krasse, starka ringblommor och en rosmarin i havets andetag.

Här frodas bin, här kryper larver, här surrar flugor av olika slag.

Insektslivet lever och mini-ängen, ”micro-meadow”, syns långan väg.

Välkommen in i en annan liten värld.

14.15 – Mina skogar av Michelle Sjölund

Min film heter ”Mina skogar”. Det är en hyllning till Västernorrlands skogar och en berättelse om mitt förhållande till naturen.

14.30-15.00 – Prisutdelning till ”Publikens val” och ”Bästa film” i Hörsalen.

15.00-15.30 – Antikvarie Sandra Klingberg visar utställningen ”Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland”.

15.00-16.00 – Tid för mingel i Hörsalen samt entréhallen.

Corona

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Filmerna visas på originalspråk med svensk text.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.