Söndag 27 februari kl 13.00-14.00

Plats: Hörsalen och utställningshallen 1 trappa upp.

Efter filmvisningen samtalar Sara Parkman med antikvarie Mona Nilsson om möten med samlingarna. Läs mer >>

Utställningen “Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland” avslutas den 27 februari.

Som final visar vi de tävlande bidragen från museets Kortfilmsfestival som avgjordes 13 november 2021. Kortfilmfestivalen genomfördes i samarbete med Härnösands folkhögskola, Film Västernorrland, Medelpads hembygdsförbund och Ångermanlands hembygdsförbund. Kortfilmerna har tema Västernorrland och filmerna presenteras i samband med att de visas. Filmvisningen tar ca 1 timme.

Filmprogram:

Härnön- Strand av @Zephyr_Lui

Ett varv runt på kärleksgudinnan Härn’s ö.

Till fots, cykel och sjövägen.

Över klippor, berg, skog, berg och stränder.

Härnön-Strand visar rörliga bilder runt

norra delen.

La Pierre av Johannes Törnquist och Amanda Öberg

En mystisk sten påbörjar en oväntad vänskap.

Hösten av Johanna Dehlin

Hösten. En mamma/farmor lyssnar och iakttar samt läser en egenskriven dikt om hösten.

I häxornas spår av Lotten Slätt Karlung

Filmen ”I häxornas spår” är en berättelse om min mamma som av en slump upptäckte vår släkthistoria och dess hemligheter. Filmen vann priset för Publikens val på Kortfilmfestivalen.

Micro meadow av @Zephyr_Lui

En blommande balkong på tredje våningen.

För bilar, festare, besökare och för modern.

En hyllning av den snabba växtligheten.

En dokumentation från juni-augusti.

Blodröda solrosor, djupt sammetsfärgade luktärter,

skör krasse, starka ringblommor och en rosmarin i havets andetag.

Här frodas bin, här kryper larver, här surrar flugor av olika slag.

Insektslivet lever och mini-ängen, ”micro-meadow”, syns långan väg.

Välkommen in i en annan liten värld.

Mina skogar av Michelle Sjölund

Filmen heter ”Mina skogar”. Det är en hyllning till Västernorrlands skogar och en berättelse om filmskaparens förhållande till naturen. Filmen vann priset för Bästa film på Kortfilmfestivalen.

Efter filmvisningen finns möjlighet att ta del av utställningen “Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland” under utställningens sista dag innan den stänger. Antikvarie Jonas Byström finns på plats i utställningen för att svara på frågor och berätta om utställningen.

Utställningen fokuserar på berättelsens magi, och Västernorrlands. Här skildras museet som samlare och förvaltare av berättelser, här presenteras tre pristagare från Rosentrömska stiftelsen som alla skapar nya berättelser från historiska källor – och i Berättarlabbet välkomnas besökarna att själva bidra med egna bilder och minnen. Här visas exempel på föremål och fotografier som symboliserar både stora händelser i länet och vardagslivet för enskilda människor.

Corona:

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet:

Filmerna visas på svenska med svensk text.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.