När: Onsdag 7 augusti, kl. 10.30–11.30
Var: Prästgårdens trädgård, Murberget friluftsmuseum, Härnösand

Monica Ekman från föreningen Gotlandskaninen kommer till prästgårdens trädgård och berättar om kaniner förr och nu. I den nybyggda kaninburen med inspiration från 1940-talets kaninburar, finns de två kaninhonorna Hedda och Blåbär och deras ungar. Kaninerna är av rasen Gotlandskanin och du kan besöka dem och se ungarna växa under hela sommaren. Passa på att få veta mer om detta djur och denna ras, och vad som krävs för att ta hand om dessa djur. På plats finns också en lekhagar med kaninungar som du som besökare får klappa och kela med.

Välkommen!

Fri entré! Ingen föranmälan.

Läs mer om Gotlandskaniner här https://www.gotlandskaninen.se/

Det finns även får och höns på friluftsmuseet. Hönsen håller till runt hönshuset på baksidan av skolan. Fåren finns i deras hage, och kan flyttas under sommaren, beroende av tillgång till bete. Fråga receptionen eller museets personal så får du veta var fåren håller till under ditt besök på friluftsmuseet.

Tillgänglighet:
• Närmsta toaletter finns i museets huvudbyggnad, de är också tillgänglighetsanpassade.
• Prästgården ligger ca 100 meter från museets huvudbyggnad.
• Programmet sker utomhus.