Traditionell julmarknad på Murberget med många nya inslag

Söndag 12 december kl 11.00-16.00

Ladda ner julprogram 2021 >>

Vi är glada att återigen kunna bjuda in till julmarknad på Murberget Friluftsmuseum i Härnösand. Marknaden erbjuder egentillverkad, småskalig och lokalt producerad slöjd, hantverk, mathantverk och annat gott som hör julen till. Det blir ett 40-tal marknadsstånd på Murbergstorget framför Härnösands gamla rådhus. Av hänsyn till coronaläget planerar vi för ett luftigt marknadsområde för att underlätta för våra besökare att undvika trängsel och hålla avstånd.

Västernorrlands museum kommer inte att kräva vaccinationsbevis för besök på vår julmarknad. Men vi förväntar oss att alla som besöker oss tar sitt ansvar, stannar hemma och testar sig vid symptom, håller avstånd och visar hänsyn. Med reservation för snabba ändringar.

Nytt för i år är vårt samarbete med Härnösands Vävstugeförening som hjälper oss med kvalitetsbedömning och urval av försäljare och produkter. Vävstugan kommer också att sköta om kaffestugan i Wulkanska huset i samband med marknaden.
På torget säljer scouterna varmkorv och det finns grillplats utomhus där man kan grilla korv.
Inne i museet hälsar Linda välkommen till Lindas Mat och Kafé med julsmörgåsar och annat gott.

Öppet i stugorna på nytt sätt. Vi passar på att ha smygöppet i handelsboden med karamellstrutar och byggnadsvårdsprodukter samtidigt som det blir byggnadsvårdsrådgivning i den nyrenoverade Långstugan. Välkommen till slöjdverkstan och slöjda traditionellt julpynt. Vill man ta en paus från julstressen kan man titta in i Murbergskyrkan och lyssna till julevangeliet på olika språk. Ute på området står Frälsningsarmén och håller grytan kokande som det gjort sedan 1891, och längs uppfarten står sex tematiska julgranar klädda av olika föreningar på temat demokrati.

Särskilt för barnen finns fönsterutställningen ”Kung Bore med vänner firar jul”. Det blir ponnyridning med Härnösands ridskola och man kan dessutom åka en tur med shetlandsponnyn Comet ute på området. Inne i museets hörsal ges sång- och berättarföreställningen ”Jul från förr och nu” med Josefina Elvira Asker. Det blir också barnaktiviteter i samband med den nyöppnade utställningen ”Forntidsresan” med Forntidslabbet och Pedagogisk verkstad.

Julmarknaden hålls som alltid på 3:e advent och sprider julstämning hos våra besökare och marknadsdeltagare. Vi hoppas den blir lika välbesökt som vanligt. Ungdomar från Sandö räddningsgymnasium har hand om parkeringen och det går en gratis skyttelbuss från Härnösands centrum upp till området.

Marknaden arrangeras av Västernorrlands museum. I år samarbetar vi med Härnösands Vävstuga.
Varmt välkomna!