Första december startade vi jultemat här på webbplatsen, på Facebook och Instagram. Varje dag publicerar vi texter om jultraditioner och annat smått och gott.

Idag har också museets nya blogg lanserats, som i december har en gästredaktör, Olof Wigren, frilansjournalist från Svanö. Olof ska hjälpa oss att utforska vad julen är idag i Västernorrland.

Berätta för Västernorrlands museum

Framförallt vill vi att du ska vara med och berätta: Vad är julen för dig? På vilket sätt möter du julen under december?

Eller berätta om ett julminne, från din barndom eller vuxenlivet. Vad åt ni? När öppnades julklapparna? Kom en tomte med klapparna? Bakade ni lussekatter och pepparkakor?

Firar du jul? Hur firar du idag? Äter du vanlig mat på julafton? Struntar i julklapparna? Berätta om vad julen är för dig.

Ladda gärna också upp bilder på julpynt, julprydnader, julbak, julgran, julbord, juldekorationer på stan och annat som hör julen till. Äter du tacos eller pizza på julafton, ta en bild och ladda upp!

Dina bilder och berättelser blir viktiga bidrag till museets samlingar och skildrar vår samtidshistoria.

Lämna din berättelse och bilder här.