Lördag 26 november kl. 13.30-16.00

Plats: Västernorrlands museum.

26 november öppnar museets reviderade basutställning om medeltid och stormaktstid; “Stora makter”, efter att ha uppdaterats med ny kunskap, teknik och innehåll. Utställningen bjuder både på favoriter från tidigare och en hel del nyheter. Under invigningen kan du se en musik-och berättarföreställning om St Olav, prata medeltida kläder och upptäcka och bekanta dig med den nya utställningen.

Fri entré! Föranmälan endast till musik- och berättarföreställningen om St Olav kl. 15.00.

Om utställningen Stora makter
“Stora makter” är Västernorrlands museums nya utställning om perioden 1050 till 1690-tal. Här berättas om mirakel, Gunnil den Snälla och samen Blåfinn som hamnar i en gränsuppgörelse med Listige Arne i Jämtland, Mor Märta som lurar in den danska fogdens män i en bastu och eldar upp dem. Tyska sjörövare som bygger en borg, en soldat som ångrar sina handlingar i ett krig och kvinnor som dödas efter att barn vittnat om blåkullafärder.

Berättelserna är många och de har i flera fall levt under en lång tid. Vissa är väl dokumenterade, andra mindre. Finns det bevis som går att se eller ta del av? Det korta svaret är för det mesta ja. Hur, berättas det mer om i utställningen.

13.30-15.00

• Inslag från musik- och berättarföreställningen St Olav – en nordisk historia i Entréhallen.
  • Museichef Jenny Samuelsson hälsar välkommen.
  • Arkeolog Leif Grundberg håller invigningstal.
  • Öppning av utställningen i utställningshallen 1 tr ned längst in åt vänster.
  • Mingel och möjligheter att bekanta sig med utställningen.
  • Prata med arkeologerna.
  • Prata medeltida kläder med Linda Öhman, som har företaget Handcrafted history (se nedan för presentation).
  • Barnaktiviteter i pedagogiska verkstaden- gyckelkurs med Caroline Persson (se nedan för presentation), gör egna vimplar m.m.

15.00-16.00

Musikföreställningen St. Olav

Följ med på en spännande resa tillbaka till 1000-talet och till ett Europa som såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Lars T Johansson berättar och Ulrika Bodén, Niklas Roswall och Göran Månsson, sjunger och spelar i folklig ton.

Hela musik- och berättarföreställningen St Olav – en nordisk historia spelas i museets Hörsal. Föranmäl görs via evenemanget: https://vnmuseum.se/events/st-olav-en-nordisk-historia/

Om de medverkande

ST OLAV – EN NORDISK HISTORIA

Musikerna har gjort en djupdykning i de källor som finns med äldre musik kopplad till St Olav. De har funnit ett rikt och omväxlande sakralt material med tydligt släktskap till folkmusiken. Tillsammans har de bearbetat detta och kompletterat med både egna kompositioner och traditionell folkmusik. Trion är några av Sveriges absolut främsta namn på folkmusikscenen. Förutom den vackra liturgiska musik som använts i Olavsmässan finns bland annat flera olika ballader. I föreställningen varvas den färgstarka musiken med en berättelse om Olavs liv, både som hjälte, helgon och sårbar människa.

Föreställningen producerades från början till återinvigningen av St Olavsleden 2013. Den beställdes och bekostades av St Olavsprojektet. För två år sedan utvidgades berättelsen med några textpartier som innehåller lokala sägner om Olav och då omarbetades föreställningen till sin nuvarande form- en bättre sådan.

LINDA ÖHMAN, HANDCRAFTED HISTORY

Linda är legitimerad slöjd och bildlärare för alla åldrar och har en Master of arts i grunden (Umeå universitet). Hon driver företaget Handcrafted History med fokus på hantverk, slöjdande och sömnad ur ett historiskt perspektiv. Hon håller även kurser och föreläsningar samt syr dräkter på beställning. Dessutom har Linda arrangerat lajv och medeltidsevent och hållit kurser och föreläsningar via Sverok, ABF och Studieförbundet samt frilansat via kyrkor och medeltida event.

Handcrafted History- vad betyder det?

”När jag ville översätta ordet hantverkat (som min gamla blogg hette förut) så var “handcrafted” den mest direkta översättningen. “History” har jag valt att lägga till av anledningen att “historia” är ett sådant härligt ord i det svenska språket; det syftar både till vår historia som i “förr-i-tiden” samt att vi “berättar en historia” när vi skapar; hantverkade föremål kommunicerar och berättar historier när vi skapar och bär dem. Så History får stå för både den historiska inriktningen och det berättande skapandet som jag älskar!”

– Linda Öhman

Läs mer på Handcrafted historys hemsida: https://handcraftedhistory.blog/

CAROLINE PERSSON

Caroline är utbildad arkeolog och lärare i fritidshem och idrott. Hon har jobbat med medeltiden som museipedagog på bl.a. Glimmingehus borg i Skåne och har i flera sammanhang lärt ut både jonglering och historiska danser.

Tillgänglighet:

Handikapparkering finns utanför museets entré.

Hiss finns.

Plats för rullstolar finns.

Än är inte pandemin helt över. Tänk på att visa fortsatt hänsyn, håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.