Den 3 mars inviger Västernorrlands Museum sin nya utställning i samarbete med svensk Form Västernorrland, Röster som håller / Sustain Able Voices, som visar upp unga och lovande formgivares visioner och idéer. Med en nyfikenhet på framtiden och ett brinnande intresse av att sprida idén om god design till de många människorna, har IKEA Museum gått ihop med Svensk Form och skapat denna vandringsutställning som nu gästar Västernorrland. Juryn för utmärkelsen Ung Svensk Form, som drivs av Svensk Form, har ända sedan 1998 prisat innovativ, tvärdisciplinär design.

Utställningen på Västernorrlands Museum visar upp utvald konst från Ung Svensk Form från 2004–2020. Verkens gemensamma drag är den experimentlusta, öppenhet och mod de ger uttryck för.

Under invigningen medverkar Jenny Samuelsson, museichef Västernorrlands museum, Anna Fossane och Vicci Sjöblom, Svensk Form Västernorrland, Karin Wiberg och Mats Widbom, Svensk Form samt formgivarna Kristina Schultz Lindberg och Eric Calderon.

På grund av coronapandemin håller museibyggnaden stängt. Invigningen sker digitalt och utställningen kommer att kunna ses digitalt tills dess att museet han öppna igen.

Till utställningssidan Röster som håller >>

Anmälan

Registrera dig för att delta via Zoom: https://zoom.us/webinar/register/WN_F5zCdUBbSYme-K-dIdcPGQ

Invigningen livesänds även på vår Facebooksida www.facebook.se/vnmuseum

Erika Geiger Ohlin, Uncanny Traces, CC-BY.