Lördag 27 november kl 13.30-14.30

Den 27 november invigs två vandringsutställningar om demokrati i galleriet på nedre plan på Västernorrlands museum. Åsa Lindestam, riksdagens förste vice talman och Kerstin Lundgren, riksdagens tredje vice talman, berättar om riksdagens demokratijubileum. Landshövding Berit Högman invigningstalar. Till invigningen har barn från Brännaskolan bjudits in att ställa frågor om demokrati till talmännen. Elever från Musik- och kulturskolan i Härnösand framför musik.

Läs mer om utställningarna >>

Fira demokratin!

En utställning från Sveriges riksdag. Utställningen berättar historien bakom beslutet om allmän och lika rösträtt, en berättelse där gräsrötter och politiker varit viktiga aktörer som format vår demokrati.

Höj din röst

Den andra utställningen som invigs samma dag är Höj din röst. Utställningen bygger på en insamling av samtida röster om demokrati, 100 röster i Västernorrland – Vad betyder demokrati för dig? ett samarbete mellan Västernorrlands museum och Länsstyrelsen i Västernorrland.

Program:

13.30-14.00 Inledning i Hörsalen

Museichef Jenny Samuelsson hälsar välkommen och berättar om museets arbete med demokrati. Därefter pratar Åsa Lindestam, riksdagens förste vice talman och Kerstin Lundgren, riksdagens tredje vice talman, om demokratijubileet och om temat för utställningen och betydelsen av att uppmärksamma jubileet. Inledningsdelen i Hörsalen avslutas med att barn ställer frågor till talmännen.

14.05 Invigning i Galleriet

Museichef Jenny Samuelsson inleder och lämnar sedan över till museets ordförande Thomas Näsholm som hälsar välkommen. Därefter invigningstalar Landshövding Berit Högman. Efter invigningen blir det musik med elever från Musik-och kulturskolan. Dessutom blir det två 10 minuters guidade visningar av utställningarna.

Demokratimässa i entréhallen under vernissagedagen med olika föreningar och organisationer.

Corona:

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn och hålla avstånden. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet:

Hiss finns.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.