När: Onsdag 14 december kl. 16.00-18.00.

Var: Apotekshuset, Storgatan 59, Sollefteå.

Välkommen på invigning av utställningen ”Bilder av Viktor Lundgren (1930-1940)” i Apotekshuset i Sollefteå.

Curator Karolina Aastrup berättar kort om den svenska fotohistorien och Björn Granqvist, tidigare fotograf på Västernorrlands museum, berättar om Viktor Lundgren.

Om utställningen och om Viktor Lundgren

Viktor Lundgren (1884-1967) var den naturälskande fröförsäljaren som reste Sverige runt med kameran i hand. Med Svenska Turistföreningen som uppdragsgivare blev hans idealiserande och naturlyriska fotografier en del av bilden av Sverige under 1930- och 40-talet. I dag utgör Lundgrens omfattande arkiv ett viktigt tidsdokument som både visar på hans eget subjektiva perspektiv, men även reflekterar dåtidens värderingar i en vidare bemärkelse.

Läs mer om Apotekshuset i Sollefteå, klicka på länken för att komma dit: https://www.solleftea.se/uppleva–gora/kultur/apotekshuset-konst–kultur

Samarr: Sollefteå kommun.

Foto: Viktor Lundgren. Ur Västernorrlands museums fotoarkiv.