Internationella festen 5i12 på Murberget Friluftsmuseum i Härnösand

Söndagen 21 augusti 2022, kl. 11.55-16.00

Mat, musik och möten med matstånd från olika kulturer.

Välkommen till en härlig dag då vi bokstavligt talat kan smaka på varandras kulturer. I årets utbud finns 20 matstånd från 14 olika länder. Nytt får i år är raclette från Schweiz. Du kan också prova turkisk kycklinggryta, karelska piroger, egyptisk falafel, och mycket annat. Både maträtter och söta kakor. Pris per smakportion i matstånden är 30 kr, kaka eller efterrätt 15 kr. Kaffe och dryck säljs av 5i12.

Scenprogrammet börjar kl. 11.55 och innehåller många olika uttryck. Upplev svängig dans, ta med barnen och sjung, lyssna på klezmer- och populärmusik, ta chansen att själv prova på att dansa Zumba och skratta med Örjan, Bosse och Mange.

Bland kringaktiviteterna finns ponnyridning kl 12.00-14.00 med Härnösands Ridklubb och kl 12.00-16.00 ordnar museivärdarna kreativa lovaktiviteter för barnen. Det är sista dagen som friluftsmuseet har öppet för säsongen så passa på att titta in i stugorna, spela kägel och handla i handelsboden som dagen till ära har 50% rabatt på det som är ätbart. Sista chansen att köpa en karamellstrut!

Välkommen till en riktigt innehållsrik dag! Obs att programmet är utomhus så ta kläder efter väder.

Fri entré!

Internationella festen är ett samarbete med Västernorrlands museum och Internationella klubben 5i12, och genomförs med stöd av Härnösands kommun.

Tillgänglighet:

Programmet är utomhus på Murberget friluftsmuseum. Matstånden står läng vägen framför Murbergskyrkan och scenprogrammet är på utescenen. Festområdet hålls bilfritt under dagen. Extra handikapparkering utanför staketet vid Torpet. Det är ca 100 m till närmsta parkering och toaletter.

Med anledning av Corona/covid-19:

Tänk på att visa fortsatt hänsyn, hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.

Medverkande i scenprogrammet:

• Prova på Zumba med Janette Öhgren
  • Sjung och var med! med Eva och Erika
  • The Phoenix Dance Classes
  • Koije Kapell
  • Örjan, Bosse och Mange
  • Young D’Squad
  • Hector Brännlund

Konferencier: Erika Lundqvist

Om artisterna

Hector Brännlund

Hector medverkade i Idol 2016 då han kom top 20. Strax därpå gästade han som artist på Joakim Lundells låt ”Monster” som nu har nästan 14 000 000 streams på Spotify. Sedan dess har han släppt flera egna singlar och fortsätter att jobba med musiken på olika håll.

Örjan, Bosse och Mange

En humortrio från Mellansel. Örjan är en ganska lättsam gubbe som oftast är neutral angående allt. Han brukar oftast hålla sig utanför när Bosse och Mange bråkar men kan ryta till och bli riktigt arg om han blir less. Örjan är singel och är en riktig tjejtjusare, det bästa han vet med livet är snus och kvinnor. Örjan tar mycket mediciner och kan bli riktigt arg om han inte har tagit det.

Koije Kapell

Koije Kapell är en Härnösandsorkester som i mer än 10 år spelat Judisk folkmusik till fest och dans.

The Phoenix Dance Classes

Dansgrupp med tonåringar från The Phoenix Dance Classes i Härnösand under ledning av danspedagog Ian Butler. De framför ett hiphop-inslag som de även framförde vid årets slutföreställning på teatern i Härnösand.

Young D’Squad

Young D´Squad är en grupp ungdomar från Härnösand som gör koreografi själv och dansar hiphop.

Prova på Zumba med Jeanette Öhgren

Zumba är en dansträningsform till latinamerikanska rytmer, på Internationella festen finns en ”prova på” Zumba med instruktör Jeanette Öhgren klockan ca 12.00. Välkomna att delta och känna dansglädje inspirerat av bl.a. salsa och cha cha.

Sjung och var med! med Eva och Erika

Musik- och sångaktivitet för barn och alla åldrar. Kom och sjung, ramsa och klappa på murbergets utescen klockan ca 12.15

Fri entré!

Pris per smakportion i matstånden är 30 kr, kaka eller efterrätt 15 kr.

Samarr: Internationella klubben 5i12 med stöd av Härnösands kommun.