Instawalk – guidad fotovandring vid Sandslån om timmerflottningens historia

Söndag 11/10 kl. 14.00
Kostnad: Gratis, fika ingår.

Timmer och en båt i ångermanälven

Foto: Bohman, R.j., / Sjöhistoriska museet, CC-BY.

Hur fångar man en plats med mobilkameran? Välkommen på en Instawalk, en guidad fotovandring, tillsammans med Peter Söderlind, eventansvarig på High Coast Distillery och fjärde generationens timmerflottare.

Vandringen börjar med kokkaffe och fika runt elden på Sandslåns Drivhus på Flottarvägen 56. Vi samtalar om timmerflottning på Ångermanälven och hur byn Sandslån blomstrade i samband med den. Därefter promenerar vi genom det som var byns viktiga centrum, vidare ned till platsen för timmersorteringens utgångsbrygga, för att sedan gå vidare och besöka Flottarmuseet. Där samtalar vi om människorna som levde i Sandslån, och tar bland annat upp ett ouppklarat mord som skedde på en flottningsarbetare 1928 på Sandslån.

Syftet med vandringen är att vi tillsammans fotograferar, likt fotoklubbar gjorde förr. Fotografierna laddar vi sedan tillsammans upp till museets samlingar. Fotografierna kommer sedan att visas i utställningen ”Att fånga en plats – Berättelser från Västernorrland”, som invigs i december 2020 på Västernorrlands museum.

Praktisk information:

• Du behöver ha en egen mobiltelefon med kamera med dig.
  • Vi hjälps åt att ladda upp dina fotografier till utställningen och till museets samlingar.

Fotovandringen är nu fullbokad.

Kontaktuppgifter:

kajsa.hartig@vnmuseum.se