I Torsåkers pastorat (socknarna Torsåker, Dal och Ytterlännäs) dömdes ett 70-tal personer till döden. Det var den mest omfattande avrättning som skett på en och samma gång i Sverige. Platserna där detta hände finns fortfarande kvar. Upplev händelserna 1675, börja din resa vid Häxmuseet i Prästmon.

Ta del av kulturarvet på plats där det hände, och via din mobiltelefon

Följ med på en kulturarvsupplevelse där historien väcks till liv. Onsdag 3 juli finns länsmuseet på plats vid Häxmuseet i Prästmon för lansering av den nya mediaguiden Den dolda tragedin – Häxprocesserna i Torsåker, Dal och Ytterlännäs. Ta med dig din mobiltelefon och hörlurar. Vill du lyssna på berättelserna i förväg? Öppna mediaguiden via denna länk.

09.00 Kaffe och kaka till föranmälda besökare, utanför Häxmuseet.

09.30 Invigning av konstutställning Häxprocesserna i Torsåker Ångermanland, med verk av konstnären Maria Blomberg.

10.00 – 11.30 Introduktion till mediaguiden Kulturarvsresan och berättelserna om häxprocesserna, utanför museet. Västernorrlands museum finns på plats.

12.00 – 13.00 Lunch på egen hand. OBS Restaurangen på Hola folkhögskola har sommarstängt. Vi rekommenderar egen medhavd picknick.

Glöm inte hörlurar och en fulladdad mobiltelefon. Vill du lyssna på berättelserna i förväg? Starta mediaguiden via denna länk.

Hitta till Häxmuseet i Prästmon

Google maps.

Program på Styresholm på eftermiddagen

Samma dag kl. 13.30 presenteras mediaguiden Maktcentra längs Ångermanälven – De medeltida borgarna Styresholm och Pukeborg.
Se program här.

Kulturarvsresan

Mediaguiden Den dolda tragedin – Häxprocesserna i Torsåker, Dal och Ytterlännäs är en del av Kulturarvsresan, fem upplevelser om medeltidens och stormaktstidens Ångermanland.

För frågor om eventet och om mediaguiden kontakta kajsa.hartig@vnmuseum.se