När:
Söndag 12 maj kl. 13.00

Var:
Samling utanför museibyggnadens entré

Följ med på en visning runt på friluftsmuseet med avdelningschef Cajsa Lindegren. Få en inblick i länets kulturhistoria samt vad som är på gång på friluftsmuseet.

Visningarna tar ca 60 minuter.
Fri entré! Ingen föranmälan.

Varmt välkommen

Friluftsmuseet på Murberget är ett av de största i Sverige med byggnader och miljöer som speglar bebyggelse, social historia, utbildningsväsende, kyrkans och socknens betydelse, vägväsendet, järnbruken, samisk kultur, efterkrigstiden och fäbodkultur.

Friluftsmuseet är ett koncentrat av norrländsk historia. Här kan du hitta sammanhang och lättare förstå historien och samspelet mellan människa och miljö. Theodor Hellman grundade friluftsmuseet och den första byggnaden flyttades hit 1913. Han var en kunnig pedagog med en vision om att skapa ett Norrlands Skansen. Att kunna se byggnader och föremål skulle underlätta för barn och att se och lära sig om svunna tider och levnadssätt.

Tillgänglighet:
Guiden använder röstförstärkare.
Det finns handikapparkeing 20 meter från entrén till museibyggnaden.
Tillgängliga toaletter finns i museibyggnaden.
Visningarna tar ca 60 minuter, och går på jämna vägar.