När: Lördag 1 juni kl. 13.00-14.00
Söndag 2 juni kl. 13.00-14.00

Var: Samling utanför museibyggnadens entré, Västernorrlands museum, Härnösand

Följ med på en visning runt på friluftsmuseet med byggnadsantikvarie Sanna Berglund. Kika in i några av byggnaderna samt lyssna på vad som har gjorts och vad som är på gång på friluftsmuseet.

Visningarna tar ca 60 minuter.

Fri entré! Ingen föranmälan krävs.

Friluftsmuseet på Murberget
Museet är ett av de största i Sverige med byggnader och miljöer som speglar bebyggelse, social historia, utbildningsväsende, kyrkans och socknens betydelse, vägväsendet, järnbruken, samisk kultur, efterkrigstiden och fäbodkultur.

Murberget friluftsmuseum är ett koncentrat av norrländsk historia. Här kan du hitta sammanhang och lättare förstå historien och samspelet mellan människa och miljö. Theodor Hellman grundade friluftsmuseet och den första byggnaden flyttades hit 1913. Han var en kunnig pedagog med en vision om att skapa ett Norrlands Skansen.

Tillgänglighet:
• Guiden använder röstförstärkare.
• Det finns handikapparkering 20 meter från entrén till museibyggnaden.
• Tillgängliga toaletter finns i museibyggnaden.

Vi går på jämna vägar men vissa områden och byggnader är mindre tillgänglighetsanpassade.