Niotusen år av människors spår: Guidad visning av Forntidsresan

Lördag 18 februari kl. 14.00-14.30

Följ med på en resa tillbaka till länets forntid. Från en tid då hela landskapet var täckt av ett 3 km tjockt istäcke till vikingatiden då den gamla asatron börjar bytas ut mot den nya kristna tron. Antikvarie Jonas Byström berättar och visar om denna tid då människorna i Västernorrland gick från att vara jägare och samlare till att bruka jordarna och till och med delta i den romerska armén. Visningen tar ca 30 minuter, och samling sker i utställningen.

Fri entré! Ingen föranmälan behövs.

Välkomna!

Utställningen Forntidsresan – niotusen år av människors spår

Under tusentals år har människor flyttat till det vi idag kallar Västernorrland och södra Saepmie. De första människorna kom till vårt län för cirka 9 500 år sedan. De levde av att jaga, fiska och samla växter och bär och de flyttade runt mellan olika boplatser. Klimatet var varmare än idag.

I slutet av 2021 återöppnade utställningen om forntiden under namnet Forntidsresan – Niotusen år av människors spår. Här kan du möta stenålderskvinnan från lagmansören, utforska husmodeller från sten- och järnåldern och anta utmaningarna i spelet Crafthunter.

Läs mer om utställningen, klicka här >>

Tillgänglighet:
Handikapparkering finns utanför museientrén.
Hiss från entréplan finns.
Visningen sker på svenska.
Guiden använder röstförstärkare.
Det finns fällbara stolar att sitta på under visningen.

Corona:
Än är inte pandemin helt över. Tänk på att visa fortsatt hänsyn, håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.