Curator Karolina Aastrup visar Matti Aikios utställning ”Datni”. Samling utanför utställningshallen 1 tr upp. Visningen tar cirka 30 minuter och är gratis. Ingen föranmälan behövs.

Utställningen Datni är Matti Aikios första separatutställning på ett svenskt museum. Under vintern har konstnären arbetat med historiska föremål ur museets samlingar och skapat ett helt nytt flerkanaligt videoverk specifikt för detta tillfälle – Datni (2023). Titeln betyder tenn på nordsamiska och fokuserar på textilier med tenntrådsbroderi från rennäringen, ett hantverk som är unikt för samerna. Visas gör även en ny version av videoverket Dohkkáhehkke (2023) som på svenska kan förstås som Dockburen. Kom och lyssna på när utställningens och museets curator Karolina Aastrup presenterar utställningen och få veta mer om tankarna kring utställningen och de verk som presenteras.