Torsdag 11 november kl 18.00-19.30

I samband med utställningen Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland och den aktuella romanen En ensam plats besöker författaren Kristina Sandberg Västernorrlands museum på torsdagskväll 11 november kl 18.00.

Programmet inleds med ett samtal om Kristinas del i utställningen samt Majtrilogin som handlar om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. Den avslutande delen Liv till varje pris tilldelades Augustpriset, och 2019 mottog dessutom Kristina Selma Lagerlöfs litteraturpris för sitt författarskap.

Efter samtalet blir det en föreställning där Kristina läser ur boken En ensam plats, ackompanjerat av Birgitta Henriksson på piano. Moliden i Ångermanland finns med i berättelsen/musiken som en ytterligare koppling till utställningen. Det finns också möjligheter att ställa frågor efter samtalet och föreställningen till Kristina.

Ingen föranmälan krävs, men kom gärna i god tid för att försäkra dig om en plats och för att undvika trängsel.

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.

Kristina Sandberg, ”En ensam plats”, Birgitta Henriksson. Foto:  Maria Annas.

Kristina Sandberg

Kristina Sandberg är uppvuxen i Sundsvall och debuterade 1997. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik (Att föda ett barn, 2010; Sörja för de sina, 2012 och Liv till varje pris, 2014) fick ett enormt genomslag hos både kritiker och läsare. Hon vann Augustpriset 2014 och samma år belönades hon med en rad stipendier och priser. 2019 fick hon motta Selma Lagerlöfs litteraturpris för sitt författarskap.

Kristina Sandberg är också verksam som skribent och kritiker, främst i Svenska Dagbladet, och har gjort flera uppmärksammade intervjuer med författaren Jamaica Kincaid.

Birgitta Henriksson

Birgitta Henriksson är pianist med rötterna i Hälsingland. Hon examinerades från Kungliga Musikhögskolan 2001. Frilansande musiker inom flera olika stilar och genrer. Birgitta har bland annat medverkat i Riksteaterns uppsättningar Vi som bor här och Domedagen – en trallvänlig talkshow och var under sommaren 2021 på turné tillsammans med Stefan Sundström.

Att fånga en plats – Berättelser från Västernorrland

Utställningen Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland utforskar berättelser och berättelsernas betydelse för plats och identitet. Den består av tre delar, som ger olika perspektiv på berättelser. Här skildras museet som samlare och förvaltare av berättelser, här presenteras tre pristagare från Rosenströmska stiftelsen- och i berättarlabbet välkomnas besökarna att själva bidra med berättelser. Här visas exempel på föremål och fotografier som bär på unika berättelser från Västernorrland. Urvalet symboliserar både stora händelser i länet och vardagslivet för enskilda människor.

Corona

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn och hålla avstånden. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall. Hiss finns.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.