Ett föredrag med Helena Åberg

När: Lördag 30 november kl. 14.00–14.45, med möjlighet att ställa frågor till Helena efteråt.
Plats: Hörsalen.

Följ med på en korgresa genom Sverige med sin mångfald av korgar i olika material och tekniker!

Våra många klimatzoner är en bidragande orsak till vår rika korgtradition. Helena Åberg gör nedslag på olika platser i Sverige men tar också upp korghistoria och gör utblickar utanför Sverige eftersom korgen är global.

Efter föredraget svarar Helena på frågor. Ta gärna med egna korgar om du vill fråga om dem eller visa upp.

Helena Åberg arbetade tidigare som hemslöjdskonsulent i Sörmland och är en av två projektledare bakom projektet Korgen lyfter samt en av författarna till boken Korgar från ett avlångt land. Helena är bosatt i Stigtomta och driver sedan 2021 företaget Slöjd i trä.

Mer info: https://vnmuseum.se/hemslojdskonsulenterna/

Tillgänglighet:

Platsen är Hörsalen, som ligger i direkt anslutning till museets entréhall.
Plats för rullstolar finns, ta kontakt med receptionen så hjälper de till.
Det finns hörslinga i lokalen.
Toaletter finns i museets entréhall, inkl. tillgänglighetsanpassad toalett.
Plats för handikapparkering 20 meter från entrédörrarna.