Torsdag 3 mars kl 18.00-19.00

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.

Kom och lyssna till vad museets arkeologer Madeleine Nilsson, Maria Lindeberg och Anton Uvelius har att berätta om säsongen 2021.

2021 var ett år med ganska små utredningar men det gjordes ändå en hel del. Arkeologerna kommer bland annat att berätta om forskningsgrävningen i Rombäck, kursgrävningen på Styresholm och utredningen i Ljusta inför solcellsparken. Dessutom tar arkeologerna upp spännande resultat från analyser och arkivforskning rörande gästgiveriet i Maland. Kom och lyssna till vad resultaten från undersökningarna har lett fram till och vad dessa spår kan säga om samhällen och människors verksamhet under flera tusen år i Västernorrland.

Vid fortsatta restriktioner för corona/covid 19 kan föredraget istället komma att genomföras digitalt på Zoom. Mer information om detta längre fram om det blir aktuellt.

en man som håller i en låda med arkeologiska fynd
Arkeolog Anton Uvelius visar en låda med fynd från 2021.

Tillgänglighet:

Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.