När: Lördag 12 mars kl. 14.00-15.00.

Plats: Hörsalen.

Fri entré.

Välkommen till detta inspirerande och intressanta föredrag om ängsmark med Staffan Landström från Naturskyddsföreningen.

en fjäril på en blomma

Blommande ängsmarker är mycket viktiga för den biologiska mångfalden. Ängsbruket var den avgörande ”motorn” i jordbruket från 1200-talet och fram till början av 1900-talet. Idag finns alldeles för stora ytor ”grön öken” och det är brist på blommande mark som är helt avgörande för att våra pollinerande insekter ska överleva. Med enkla medel kan du bidra till mer blommande mark!

Kom till museet lördag 12 mars kl. 14.00 så får du veta mer om ängens historia och den viktiga betydelse den har för dagens natur och samhälle. Kanske sköter du en äng själv och behöver skötselråd? Eller är du bara intresserad av ängsmarker och hur de fungerar? Varmt välkomna till detta intressanta föredrag så får du mer insikter om hur just du kan bidra till en mer biologisk mångfald. Det går även bra att ställa frågor i samband med föredraget.

I samarbete med Naturskyddsföreningen Västernorrland.

Läs mer om Naturskyddsföreningen Västernorrland >>

Tillgänglighet:

Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.

MED ANLEDNING AV CORONA/COVID-19

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.