Var med och spela fönsterbingo på fönsterrenoveringens dag!

Den 30 maj är det Fönsterrenoveringens dag, ett samarbete mellan länsmuseerna, Svenska byggnadsvårdsföreningen och Riksantikvarieämbetet. Dagen uppmärksammas för att belysa alla de vinster som finns med att bevara och vårda fönster. Fönsterrenoveringens dag är också ett sätt att uppmärksamma äldre fönster, deras betydelse för kulturarvet och för en byggnads karaktär. Kulturmiljölagen säger att ansvaret för att skydda och vårda kulturarvet är en ”nationell angelägenhet som delas av alla”. I plan- och bygglagen står att alla ändringar ”ska ta hänsyn till byggnadens karaktärsdrag, historiska-, kulturhistoriska- och miljömässiga värden”. Sverige har också anslutit sig till EU:s avfallsregler som bland annat syftar till att minska avfallsmängder genom underhåll och återbruk.

Var med och tävla!

Plats: Digitalt
Datum: Lördag 30 maj – lördag 6 juni.

Regler: Ta dig ut i ditt närområde i Västernorrland och titta på fönsterhantverket där just du bor. Om du ser något fönster som finns med på bingobrickan så tar du ett foto av det och postar på Instagram med taggen #fönsterbingovästernorrland2021. Skriv gärna lite kort om tex vilken socken eller vilket område fönstret finns i. Tillsammans hjälps vi åt att fylla bingobrickan.

En vecka senare sammanställer vi bilderna visar ett axplock av fantastiskt fönsterhantverk i Västernorrland. Dela och sprid gärna aktiviteten så har vi större chans att klara hela bingobrickan.

Ladda ner bingobrickan nedan >>

4-i-rad: Fönsterbingo

Obs! Kom ihåg att för att ditt inlägg ska synas offentligt med hashtagen #fönsterbingovästernorrland2021 behöver din profil vara öppen.

Mer att läsa och tips på fler aktiviteter finns här: https://fonsterrenoveringensdag.se/

Så gå ut och njut av fönsterhantverk i din närhet!