Finissage Y-salong 2019
15 september på Västernorrlands museum
12.00–13.00 och 13.30–14.30 Durational performance Mimi spirits
14.30–15.30 Samtal om samtidskonsten betydelse för Västernorrland.

Y-salong 2019 avslutas med ett performance, Mimi Spirits av konstnären Björn Ola Lind och butohdansaren KAI-EN. Denna performance är pågående i utställningen där besökare kan röra sig fritt och komma och gå.
Plats: Stora hallen

Panelsamtal om samtidskonsten i Västernorrland. Moderator: Linda Nordlander Frisk. I panelen: Staffan Westerlund, ordf, i KKV-riks och KKV Härnösand, Mats de Vahl, Galleri Lokomotiv, Emil Österholm, Konstlinjen på Ålsta folkhögskola och residensprogrammet AIRY, Jenny Samuelsson, museichef, Maria Oldenmark, kulturchef Region Västernorrland.

Plats: Hörsalen

Mimi Spirits
KAI-EN och Björn Ola Lind

Durational performance
12:00-13:00 och 13:30-14:30
Stora hallen, Y-salong

Rummet blir till ett landskap där kropp och ljud vecklas ut över tid. Mimi Spirits frammanar de osynliga lagren i tillvaron.

Mimi Spirits är en del av projektet Body Landscape där konstnärerna Björn Ola Lind och KAI-EN  genom olika medier undersöker relationer mellan kropp och landskap. Konstnärerna söker en nutida animism, ett uttryck för utsuddning och uppluckring av gränser mellan den mänskliga kroppen och landskapets kropp och för den mytiska verklighet som landskapet besitter.

Denna performance är pågående inuti utställningen där besökare kan röra sig fritt och komma och gå.

Kostymtyg målat av SU-EN.

KAI-EN är butohdansare och koreograf.

I butohkonsten är kroppen landskapet. Butoh erbjuder en intimitet mellan kropp och material, en receptivitet gentemot organiska processer och icke-mänskligt liv.

Butoh förmedlas från kropp till kropp. KAI-EN studerade för koreografen och butohkonstnären SU-EN 2005-2010. Namnet KAI-EN visar på den levande länken till SU-ENs metod och kropp. Sedan 2011 producerar hon verk genom KAI-EN Butoh Company.

Klicka här och läs om KAI-EN Butoh Company

Klicka här för att komma till KAI-EN Butoh Companys Facebook-sida

Björn Ola Lind har arbetat med olika ursprungsbefolkningar och deras animistiska världsbilder och myter. Det finns ett starkt intresse för transformation i hans konst. Övergångar mellan liv och död, gränsdragning mellan plats och ljud, plats och ande, plats och kropp är ständigt återkommande.

Sedan 10 år driver han performancescenen Cisternen på Svanö med gruppen Inner Ear och skapar tillsammans med Torkel Lundberg filmer baserade på samisk mytologi.

Klicka här för att komma till Björn Ola Linds hemsida

Klicka här för att läsa mer om Cisternen

Samarr: Region Västernorrland.

Varmt välkomna!