Lördag 7 maj kl 13.00-15.30

I samband med utställningen “Ådalen 31- en vändpunkt i svensk historia” visas Bo Widerbergs klassiska film “Ådalen 31” från 1969 i museets hörsal. Filmen utspelar sig under den ödesdigra strejken i Ådalen i maj 1931, då fem personer sköts ihjäl av militär vid en demonstration. Berättelsen kretsar kring några av arbetarfamiljerna och deras hårda kamp mot fattigdomen. Efter filmen finns det möjlighet att stanna kvar och samtala om filmen. Museet bjuder på fika.

Filmen “Ådalen 31”

1931 stod skorstenarna utan rök vid många av Ådalens fabriker. Sympatistrejker pågick för arbetarna vid Marma, vars timpenning arbetsgivaren ville sänka. Under den demonstration som följde sköts fem arbetare ihjäl av militär. Filmen tillägnas dessa fem.” Ett drama om strejker och fattigdom men också om kärlek och familjesammanhållning. Berättelsen kretsar kring några av familjerna som berördes av de ödesdigra händelserna i Ådalen sommaren 1931. Den strejkande arbetaren Harald Andersson och hans hustru Karin för en hård och tapper kamp mot fattigdomen medan äldste sonen Kjell, som fått arbete på brukskontoret, invigs i disponentfamiljens fina värld. Kjell och disponentens dotter Anna blir förälskade i varandra och Anna blir med barn…

Utställningen “Ådalen -31 – en vändpunkt i svensk historia”

En utställning om övervåld och motstånd.

Utställningen är en vandringsutställning och visas på Västernorrlands museum 19 februari – 15 maj 2022.

I ett obeväpnat demonstrationståg skjuts den 14 maj 1931 fem personer till döds av inkallad militär.

Händelsen blev en brytningspunkt i svensk historia.

Corona/covid-19

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Filmen visas på svenska med svensk text.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.

Länkar och bilder:

Ådalen 31 på Svensk filmdatabas https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4822

IMDb https://www.imdb.com/title/tt0065261/