När: Torsdag 26 januari kl. 17.30-20.00

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.

Tous les matins du monde / All världens morgnar

Regissör: Alain Corneau (Frankrike 1991)

Längd: 115 min.

Gambamästaren Colombe kommer hem en dag och finner att hans fru har dött medan han var borta. I sitt sorgearbete bygger han ett litet hus i sin trädgård, dit han flyttar in för att stänga ute den övriga världen, och för att dedicera sitt resterande liv till sin musik och sina två döttrar.

Ny säsong för Filmstudio Murberget. Filmerna visas sista torsdagen i månaden och börjar kl. 17.30 – ca 20.00.

Kom och se film i museets hörsal sista torsdagskvällen i månaden. Filmstudio Murberget är ett samarbete mellan Länsmuseet Västernorrland och Härnösands folkhögskola med stöd av Film Västernorrland. Temat för vårens filmkvällar är ”Allt för konsten!” Fri entré. Ingen föranmälan. Medlemskort delas ut i ingången till hörsalen.

Filmerna börjar kl. 17.30. Efter avslutad film är det samtal om filmen tillsammans med Mathieu Hebeisen, filmlärare på Härnösands folkhögskola.

Tema “Allt för konsten!”

26/1 Tous les matins du monde / All världens morgnar – av Alain Corneau (Frankrike 1991)
23/2 The Red Shoes / De röda skorna – av Michael Powell & Emeric Pressburger (Storbritannien 1948
30/3 Le mystère Picasso / Mysteriet Picasso – Henri-Georges Clouzot (Frankrike 1956)
27/4 An American in Paris / En amerikan i Paris – av Vincente Minnelli (USA 1951)

Alla filmer visas på originalspråk med svensk text. Samtal om filmerna efteråt med Mathieu Hebeisen, Härnösands folkhögskola. Medlemskort delas ut innan filmerna börjar.

Samarr: Härnösands folkhögskola med stöd av Film Västernorrland.