Kom och se film i länsmuseets hörsal!

Filmvisning med Filmstudio Murberget sista torsdagen i varje månad tom 30 maj 2019.
Introduktion kl. 17.30, filmen börjar ca kl. 17.35, fika och eftersnack ca kl. 19.30.
Medlemskort och platsbiljetter hämtar du i museets reception, 0611-886 00.
Obs! åldersgräns från 13 år.
Fri entré.
Filmfika 30 kr.

Filmstudio Murberget är ett samarbete mellan Länsmuseet Västernorrland och Härnösands folkhögskola med stöd av Film Västernorrland. Temat för hösten är ”Filmer som förändrar världen”.

Torsdag 29/11
Taxi Teheran av Jafar Panahi (Iran 2015)
Befriad från husarrest men belagd med yrkesförbud fortsätter den iranska regissören Jafar Panahi oförtrutet att göra film. Passagerare av alla slag berättar öppenhjärtigt om sina liv för taxichauffören som spelas av regissören själv. Med kameran på instrumentbrädan i sin mobila filmstudio lyckas Panahi med både humor och dramatik ge en bild av dagens Iran.
Vinnare av Guldbjörnen i Berlin 2015.

Torsdag 27/12
Nightmare Before Christmas av Henry Selick (USA 1993)
Dockanimation (producerad och skriven av Tim Burton) om allehanda märkliga varelser i Halloweentown, som har till uppgift att skrämma människor under Halloween. Jack Skellington, som tröttnat på att skrämmas, hamnar i det glada Christmastown, och får en idé: om han kidnappar jultomten kan folket i Halloweentown ta över ansvaret för julfirandet i världen.

Torsdag 31/1 2019
Le goût des autres / I andras ögon av Agnès Jaoui (Frankrike 2000)
Det här är berättelsen om en företagsledare som träffar en skådespelerska som har en väninna som är servitris som träffar en livvakt som jobbar med en chaufför som är anställd av en heminrederska som är gift med företagsledaren som gärna vill umgås med konstnärerna som… En film om den enes tycke och den andres smak.
Vinnare av César (fransk guldbagge) för bästa film och bästa manus 2001.