Söndag 15/5 kl 10.30–11.30

Sverige har en lång tradition av att träffas och fika. Sedan länge har vi samlats över en kaffe för att diskutera. Under kampen för allmän och lika rösträtt möttes människor på kafferepen och kaffekalasen för att diskutera politiska frågor. Efter valet 2018 bjöd talmannen partiledarna på fika under talmansrundorna. Fikastunden är en viktig del i politiskt arbete och förhandlingar.

Nu får även du chansen att samlas och diskutera över en kopp kaffe! I samband med avslutningsdagen för de tre demokratiutställningarna på Västernorrlands museum 15 maj, samlas vi över en fika och diskuterar demokratins möjligheter och utmaningar både idag, förr och i framtiden. Köp ditt fika hos Lindas och var med i de intressanta diskussionerna. Drop-in. Välkommen!

Plats: Lindas Mat och Kafé, 1 trappa upp, Västernorrlands museum.

Fikaerbjudande hos Lindas denna dag: Kanelbulle & kaffe 45kr

Foto: Per Landfors, Västerbottens-Kuriren

TRE UTSTÄLLNINGAR OM DEMOKRATI

Visas fram till 15 maj 2022.

Ådalen -31 – en vändpunkt i svensk historia

I ett obeväpnat demonstrationståg skjuts den 14 maj 1931 fem personer till döds av inkallad militär. Händelsen blev en brytningspunkt i svensk historia.

Fira demokratin!

Riksdagens vandringsutställning berättar historien bakom beslutet om allmän och lika rösträtt, en berättelse om de som bidragit till att forma vår demokrati.

Höj din röst!

Utställningen skildrar samtida röster om demokrati i Västernorrland inramade av kända citat. Alla kan bidra med sin röst till insamlingen av röster på www.minnen.se/tema/100rostervasternorrland

Corona/covid-19:

Det finns inte längre några restriktioner men vi ber er fortsatt att visa hänsyn, hålla avstånd, tänka på handhygienen och stanna hemma om ni är sjuka. Museet behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet:

Lindas Mat och Kafé ligger på museets ovanvåning. Hiss finns.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.