Lördag 2/3 kl 14.00
Söndag 3/3 kl 14.00
Solodans med Helena Franzén. Helena fortsätter sitt utforskande av tid, sinnesförnimmelser och
det mänskliga minnet.50 min.
Entré 80 kr, barn och ungdomar 50 kr. Biljetter i museets reception 0611-886 00.
Samarr. Helena Franzén och
Härnösands folkhögskola
Helena Franzén firar 30 år som koreograf. Hon är en av Sveriges mest framstående koreografer med över 80 verk i sin karriär.

Extended är ett solo, där minnen från dåtid och nutid blandas samman och tolkas om.

Tillsammans med Håkan Jelks projektioner och kompositören Jukka Rintamäkis melankoliska ljudlandskap, skapas olika meditativa tillstånd, där människa, koreografi och natur existerar på samma villkor.

Koreografi och dans: Helena Franzén
Musik: Jukka Rintamäki
Kostym: Helena Franzén/ Skrädderikompaniet LiLaRo
Scenograf, projektioner Håkan Jelk
Producent Lena Uhlander

Ett samarrangemang med:
Helena Franzén, Härnösands Folkhögskola och

Producerad med stöd av
Statens Kulturråd och
Stockholms stad

Franzén djupdyker i det solistiska arbetet med verket Extended Denna gång är det hon själv som dansar, ”det är nu eller aldrig”… som hon själv uttrycker det. Hon fortsätter sitt utforskande kring idéer som rör tid, sinnesförnimmelser och det mänskliga minnet. Är det möjligt att återerövra och hävda sin äganderätt till ett fysiskt minne? Vilka minnen lämnar dansen?
” Helena Franzén är så starkt och musikaliskt närvarande att hon skapar skimrande veck i tiden”Extended är en mental resa som rör sig bortom samtidsbruset. – en vacker bild av föränderlighet och förgänglighet”
/SVD

”Nu återvänder Helena Franzén till sin egen urkälla under en tät och vacker timme. En extra dimension tillförs när den som skapat rörelserna även utför dem.”
”Helena Franzén dansar med precision och detaljskärpa, rörelsen ser ut att följa sin egen logik”
Rörelserna utvecklas med Franzéns osvikliga distinktion”
/GöteborgsPosten
Läs hela recensioner här:
Svenska Dagbladet
Göteborgs-Posten
Danskonst
Extended är ett solo där minnen från dåtid och nutid blandas samman och tolkas om. Rörelsefragment dyker upp och gör sig påminda, spår som kommit på avvägar tar plats på nytt och skapar nya fysiska sensationer. Även musiken har en tillbakablickande ingång. Remixar och covers uppstår genom Jukka Rintamäkis olika syntar, tramporgel och cello.
Solot Extended består av ett rum i rummet, en mobilscen konstruerad som en tresidig box av trä, där Helena dansar inramad av Håkan Jelks projektioner. Projektioner som speglar utsatta, karga landskap, fragment från Franzèns och Jelks resor till Island och Färöarna. Här samspelar teknikens artificiella värd med den mänskliga kroppen och det som hör naturen till.
Verket Extended ger betraktaren möjlighet att närma sig dansen, vässa sina sinnen och fysiskt uppleva de olika delikata skiften och stämningar som byggs upp av musik och bild.
Extended är en hyllning till kroppens egen intelligens, ett erbjudande om en mental hållplats långt från allt brus.

Klicka på denna text och kom till Helena Franzéns hemsida

Klicka på texten och se en trailer av föreställningen