De färgglada löven har trillat av träden och i vissa landsdelar finns det redan snö. Vad passar då inte om lite explosion med yllegarner i allsköns färger? Den här veckan är det Dräkttorsdags egen mästerbrodös Anna-Karin Jobs Arnberg som snackar broderi.

”Jo, vet fröken, bara jag tänker så blir det en ros” om påsömmen i Floda i Dalarna.

Citatet är hämtat från en intervju mellan hushållningssällskapets slöjdinstruktis Elin Troselius och en påsömmerska 1904. Hennes ord påvisar ett viktigt och ständigt närvarande konstnärskap hos en mästerbrodös i Floda i Dalarna. I Floda socken i Dalarna blev den lokala broderikonsten”påsöm” att bli viktig i framtagningen och utvecklingen av Flodadräkten. Tekniken har en brokig historia ochbroderimotiven har förändrats genom tiderna. Redan i början av 1800-talet, möjligen ännu tidigare, broderades enkla slingor och stiliserade blom-, stjärn-, kryss och rombformer på en del dräktplagg. Broderierna var gjorda på fri hand och garnerna var växtfärgade i rött, blått, gult och grönt. Under 1860-talet importerade man mjuka garner färgade medsyntetiska färger i starka kulörer och nyanser som rosa, lila, blått och rött. Garnet hette zephyrgarn och gav inspiration till nya uttryck och blomstermönster och broderierna fick breda ut sig pompösa motiv.

Som vanligt kan man ställa frågor till föredragshållaren.

Föreläsningen är öppen för alla intresserade, helt kostnadsfri och hittas på https://www.facebook.com/historicaltextiles1 – alltså på huvudsidan och inte i själva evenemanget. Länken fungerar också för personer som inte befinner sig på Facebook, så den går bra att dela. Klicka gärna i ”kommer” eller ”intresserad” om du vill delta så kommer du troligtvis få en påminnelse av Facebook när det är dags.

Varmt välkomna!

Dräkttorsdag är ett samarbete mellan Dalarnas museum, Hälsinglands museum, Sörmlandsmuseum, Västernorrlands museum och Historical textiles.