Digital bokklubb: Pelle Molin – Ådalens poesi

Onsdag 8/12 kl 18.00-19.00

Anmälan via Zoom >>

I samband med utställningen Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland genomför Västernorrlands museum en digital bokklubb, där du tillsammans med andra kan diskutera böcker från och om Västernorrland. Var med och diskutera hur litteraturen har beskrivit Västernorrland och vilka berättelser om Västernorrland som finns i litteraturen. Upptäck nya sätt att se på författare och böcker som du känner till och lär dig om nya böcker och författare som du inte känt till sen förut. Ta del av andras upplevelser av det du läst och dela med dig av dina egna upplevelser.

Denna gång diskuterar vi Pelle Molins novellsamling “Ådalens poesi” (1897, Wahlström & Widstrand). Pelle Molin-sällskapet är på plats och leder samtalen och diskussionerna.

Pelle Molin (1864-1896) var en författare, målare, poet och historiker. De flesta av Pelle Molins berättelser skrevs, eller påbörjades, i hemtrakten vid Näsåker. Men det gick långsamt och han hade det fattigt. Ingen text som Pelle Molin skrev kom ut i bokform under Molins korta livstid. Han var med dagens språkbruk frilansare. Han skrev för tidningar i Ö-vik, Härnösand, Östersund och för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Pelle Molin är en pionjär inom vildmarksromantiken i Sverige och en av de första inom genren som vann verklig spridning.

Ådalens poesi

När Pelle Molin dog 1896 var han relativt okänd som konstnär. Ganska snart efter hans död samlade författaren Gustaf af Geijerstam Pelle Molins noveller och några av hans reseskildringar och utgav boken ”Ådalens poesi”. Titeln var inte Pelles eget påfund utan det var af Geijerstam som gav det namnet.

”Ådalens poesi” uppmärksammades stort när den gavs ut första gången, och boken har sedan dess getts ut i många upplagor.  Boken är indelad i två delar, varav den första innehåller berättelser som utspelar sig i Ångermanland och Frostviken, och den andra mest skildrar upplevelser från Norge. De flesta av berättelserna var sedan tidigare utgivna i olika tidskrifter. “Detta är Ådalen” och “Kams” är några texter värda att lyfta fram lite extra vid läsningen av “Ådalens poesi”.

Kommande tillfällen och böcker som diskuteras i den digitala bokklubben.

Alla diskussionsträffar sker på onsdagar kl 18.

Onsdag 26/1: Ulrika Rolfsdotter: Rovhjärta (2021, Bazar)

Läs gärna böckerna innan diskussionsträffen. Du behöver få tag på boken på egen hand. Besök ditt lokala bibliotek eller köp boken på antikvariat, bokhandel eller ljudbokstjänst. Lista på länkar till bibliotek i länet samt vanliga bokhandlare och ljudbokstjänster på nätet hittar du här >>