OBS! INSTÄLLT!

23 februari 2022 kl 18.00-19.00

Digital bokklubb: Laura Fitinghoff- Barnen ifrån Frostmofjället

I samband med utställningen Att fånga en plats – berättelser från Västernorrland genomför Västernorrlands museum en digital bokklubb, där du tillsammans med andra kan diskutera böcker från och om Västernorrland. Var med och diskutera hur litteraturen har beskrivit Västernorrland och vilka berättelser om länet som finns i litteraturen. Upptäck nya sätt att se på författare och böcker som du känner till och lär dig om nya böcker och författare som du inte känt till sen förut. Ta del av andras upplevelser av det du läst och dela med dig av dina egna.

Denna gång diskuterar vi Laura Fitinghoffs klassiska barnbok Barnen ifrån Frostmofjället (1907, Ljus). Laura Fitinghoff-sällskapet är på plats och är samtalsledare för denna bokklubbsträff.

Laura Fitinghoff (1848–1908) var prästdotter från Sollefteå. Laura Fitinghoffs var en mycket produktiv skribent. Hennes författarskap omfattar såväl barnböcker som romaner och noveller. Därutöver engagerade hon sig också i samhällsfrågor som socialvård, djurskyddsfrågor och nykterhet. I sina böcker använde Laura Fitinghoff gärna motiv från sin familj och uppväxttidens Norrland.

Barnen ifrån Frostmofjället

Ska Ante, Anna-Lisa, Maglena och de andra tillsammans med den kloka geten Gullspira överleva i den kalla vintern? Ska de klara sig undan vargar och björnar? Hur ska de hitta någonstans att bo och hur ska de slippa att hamna på fattighuset? Finns det vuxna människor som verkligen förstår vilka barn det är som vandrar i snön och kylan både natt och dag? Går det att överleva utan mor och far?

Berättelsen om de sju föräldralösa barnens vandring från fjället ned till kusten är oavbrutet spännande. Den berättar om hur viktiga barn är och om vilken gåva det är att få vara förälder. Det är också en berättelse om livet, om att hålla ihop, om att tänka på andra innan man tänker på sig själv och om hur livet var i Sverige en gång. Samtidigt beskriver boken hur barn har det runt om i världen just nu.

1860 var ett nödår i Ångermanland och det är den vintern som barnen i boken vandrar från fjället ner till kusten. De sju barnens mor dör och de beslutar sig för att fly. Barnen vill inte tvingas ifrån varandra och hamna hos främmande människor som inte tycker om dem.

Kommande tillfällen och böcker som diskuteras i den digitala bokklubben.

Alla diskussionsträffar sker på onsdagar kl 18.00 och pågår ca 1 timme.

Onsdag 26/1: Ulrika Rolfsdotter: Rovhjärta (2021, Bazar)

Läs gärna böckerna innan diskussionsträffen. Du behöver få tag på boken på egen hand. Besök ditt lokala bibliotek eller köp boken på antikvariat, bokhandel eller ljudbokstjänst. Lista på länkar till bibliotek i länet samt vanliga bokhandlare och ljudbokstjänster på nätet hittar du här >>