Lördag 9/10 kl 11.00 och kl 13.00

Dagboksblad – Anghående then forskrecklighe jakten på gossen Otto Sarkman anno 1721-2022

Familjeföreställningar med Teater Soja, om en gosse som flyr undan rysshärjningarna 1721. Pjäsen är en fartfylld, spännande och rolig föreställning som på ett lekfullt sätt blandar vår tid med historisk tid! Rekommenderad ålder från 7 år.

Det är två föreställningar samma dag, kl 11.00 och kl 13.00.

Biljetter: vuxna 70 kr, barn och ungdomar gratis. Biljetterna bokas i museets reception på telefon: 0611-88600, och hämtas senast 30 min innan föreställningen börjar.

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum

”I skogen 27 maj anno 1721. Fyra dagar har förlidith sedhan jag lemnade Sundsvall. Det rykhtas att Sundsvall är helt nedbrändth. Förskrecklight. Min tanke går oftha till Ingeborg. Hur har hon det? Är hon fängslad? Så orättfärdigt. Så orätthwist. Tjufven går fri och hon får straffeth. Lefwer hon ens?
Jag saknar henne så.”

Skeppsgossen Otto Sarkman, som flytt kriget i den finska delen av Sverige, hamnar i Sundsvall våren 1721. Strax därefter börjar rykten gå om ryska härjningar och bränningar av städer och byar längs Norrlandskusten. Otto tvingas, på grund av diverse omständigheter, på flykt genom Västernorrland. Han får bl a höra hemligheter och se hällristningar, möta hemvändande karoliner och en roddarmadam som anklagats för häxeri. Samt uppleva oväntad och varm vänskap.

Pjäsen är samtidigt en berättelse om en flyktingpojke som flyr till Sundsvall och sedan tvingas fly i det nya landet men som till slut finner en fristad och kan börja studera. Och så småningom bli lärjunge till självaste Carl von Linné!

Medverkande:

Sofia Andersson

Jan Boholm

Jonas Jonsson

Konstnärligt team:

Manus: Sofia Andersson och Jan Boholm

Regi: Marie-Thérèse Sarrazin

Scenografi/kostym, affischidé och illustration: Elsie Nyman

Producent:

Teater SOJA

Trailer:

Corona:

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet:

Föreställningen genomförs på svenska.

Det finns hörslinga i lokalen.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.