En utställning med unika plagg som donerats av Marianne Ördell till Västernorrlands museum.

Marianne Ördell levde 1930-2007 och bodde en stor del av sitt liv i Härnösand. Utställningens titel syftar på den bredd som fanns i Marianne Ördells kunskaper. Från den tid då hon som ung sömmerska sydde till personer i svenska kungahuset, till ett stort intresse för slöjd och hantverk och egendesignade trasmattor bland annat. I utställningen visas hennes privata plagg från främst 1950-70-talet.

Utställningen är ett led i att visa delar av museets textila samling, och den bredd som samlingarna har. Men vi vill framför allt visa hur kunskapen om kvalitetsplagg kan vara en väg till en miljömedveten konsumtion. Men den är också en berättelse om en person vars liv inte bara kretsade kring kultur och mode, utan också om en person med ett socialt- miljö och samhälleligt engagemang.

Couture och trasmattor – läs mer