Mio min Mio
Söndag 8/9 kl 12.00
Musikteater där barnen får vara med och hjälpa Mio och Jum-Jum att besegra riddar Kato. Lämplig från 5 år.  Fri entré. Platsbiljett hämtas i museets reception 0611-88600.
Föreställningen är 40 minuter.
Plats: hörsalen Oden
Samarr: Härnösands Teaterförening

Många känner till den klassiska sagan om den föräldralöse pojken som plötsligt försvann spårlöst från Vasastan i Stockholm. I Teater Pegasus version av Astrid Lindgrens Mio, min Mio bearbetad av Johan Briggert tillåts barnen vara med på scenen, de får – om de vill – repliker, och hjälper hela tiden sagan framåt, men det går naturligtvis lika bra att vara åskådare.

Publiken får hjälpa Mio och Jum-Jum att undgå spejarna, övertyga svärdssmidaren, ge brödet som mättar hunger, spela flöjt – och framförallt hjälpa Mio och Jum-Jum att besegra riddar Kato, och befria alla barn som blivit förvandlade till fåglar.

Med nyskriven och igenkännande musik passar föreställningen barn från 5 år.

Teaterformen inbjuder både till skratt och allvar och spelas alltid på barnens villkor. Den flexibla formen gör att ingen föreställning är den andra lik; men sagan är densamma, tidlös och vacker.

Teater Pegasus Produktion, med säte i Stockholm, har under flera år producerat barnteater – dels i egen regi, men mest genom uppdrag; bland annat på Skansen och Lill-Skansenteatern (sedan 2012) och på Astrid Lindgrens Värld.

Föreställningen presenteras av Folkets Hus och Parker i samarbete med Teater Pegasus Produktion.

Regi: Johan Briggert
Manus: Dramatisering av Johan Briggert efter Astrid Lindgrens ”Mio min Mio”.
Musik: Kim Nkoubou
Medverkande: Josefin Reinhard, Ida Jensen, Nadia Hamouchi och Tobias Johansson
Speltid: ca 40 minuter

Klicka här och läs mer om föreställningen