OBS! FÖREDRAGET ÄR TYVÄRR INSTÄLLT PGA. SJUKDOM!

Torsdag 17 februari kl. 18.00

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.

Begränsat antal platser, max antal besökare i hörsalen: 42 st.

Att fånga en plats: Från världshav till Dämstasjön: Inger Stenman presenterar berättelser ur museets ljudsamlingar

I utställningen “Att fånga en plats – berättelser från Västernorrland” finns det en grön väska med hjul som har använts för att samla in musik och ljud. På torsdag 17 februari kl 18.00 kommer musiketnolog Inger Stenman till museet för att berätta om detta insamlingsarbete. Inger har tidigare arbetat på Västernorrlands museum som musikantikvarie. I föredraget presenterar Inger berättelser ur museets ljudsamlingar, och olika platser kopplas ihop med ljud- och musikminnen framåt, bakåt och i samtid.

Det blir en musiketnologisk bredd i föredraget som är väl värd att lyssna på. Efter föredraget finns det möjlighet att ställa frågor till Inger.

“Att fånga en plats – berättelser från Västernorrland” är en utställning som fokuserar på berättelsens magi, och Västernorrlands. Här skildras museet som samlare och förvaltare av berättelser, här presenteras tre pristagare från Rosentrömska stiftelsen som alla skapar nya berättelser från historiska källor – och i Berättarlabbet välkomnas besökarna att själva bidra med egna bilder och minnen. Här visas exempel på föremål och fotografier som symboliserar både stora händelser i länet och vardagslivet för enskilda människor. Utställningen är öppen fram till 27 februari. Passa på att se utställningen innan den stänger, och fördjupa dig i dess innehåll.

MED ANLEDNING AV CORONA/COVID-19

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn till varandra. Håll god handhygien, håll avstånd och besök oss inte om du har förkylningssymtom. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.
På grund av rådande restriktioner avseende covid-19 så håller vi inga offentliga sammankomster eller tillställningar med fler än 50 deltagare inomhus. Sammankomster med fler än 20 personer sker på anvisade sittplatser med 1 meters avstånd per sällskap. Vi skyltar våra lokaler med antal personer som för vistas samtidigt per lokal. Museet kontrollerar inte Covid-bevis eller har särskilda restriktioner inomhus, mer än uppmaningen om avstånd och hygien och att enbart besöka oss om man är symptomfri.
På grund av rådande restriktioner avseende covid-19 kan max 42 personer närvara på detta program.

Tillgänglighet:

Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall.
Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.
Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.