Vad: Utställning
När: 15 september–1 december, kl. 10.00–16.00 tisdag–söndag
Var: Stora hallen plan 1, Västernorrlands museum

Om utställningen

Brödkorg, svampkorg, bärkorg, papperskorg, fruktkorg – i nästan varje hem, på vindar, i källare och boningsrum finns en eller flera korgar. Korgen som bärhjälp och förvaring har en lång tradition i mänsklighetens historia. Korgar har använts i hushåll, jordbruk, skogsbruk, gruvdrift och fiske, för att nämna några användningsområden.

Att tillverka korgar är ett mycket gammalt hantverk, förmodligen ett av de allra äldsta. Korgar finns på de flesta platser på jorden. Teknikerna att tillverka korgar i är likartade världen över, medan materialen skiftar beroende på vad som finns att tillgå lokalt. I Sverige, som är ett avlångt land, skiljer sig korgmaterialen väsentligt mellan söder och norr. Men oavsett var man ser sig om i vårt land är korgmakeriet ett utrotningshotat hantverk. En av orsakerna till det är att modernt skogsbruk gör det svårt att hitta prima korgmaterial idag. En annan orsak kan vara att korghantverk är ett långsamt arbete, vilket inte alltid passar in i vår stressade nutid. Att bli en skicklig korgmakare tar lång tid.

Dagens korgar tillverkas i stort sett på samma vis som de förhistoriska korgarna. Korgar varierar mycket i form, material och funktion, men teknikmässigt delas de in i två huvudgrupper som förekommer i hela världen. Bundna korgar och flätade korgar.

I utställningen möter du en rad svenska och danska korgar, slöjdade av skickliga korgmakare.  Efter att ha sett utställningen ser du kanske med nya ögon på de korgar som finns i din egen närhet.

Föredrag Korgar från ett avlångt land
Missa inte föredraget om ”Korgar från ett avlångt land” den 30 november. Läs mer här.

Stora hallen ligger en trappa upp i museibyggnaden.
Hiss från entréplan finns.
Sittplatser finns.
Handikapparkering finns 20 m från entrén till museibyggnaden.

Vandringsutställningen Älskade korg! är producerad av Sörmlands museum, Skånes hemslöjdsförbund och Östergötlands läns hemslöjdsförening som en del av projektet Korgen lyfter.