Torsdag 23/9 kl 18.00-ca 20.50

Välkommen till en sprakande afton på Västernorrlands museum fylld med konstnärspresentationer, samtal om konstnärsresidens och performance. Under kvällen får vi ta del av presentationer av årets stipendiater inom Artist in Residence Västernorrland: Jenny Käll (keramik) och Karen Power (ljudkonst), Norrdans framför verket ONE ONE ONE och representanter från Myller kulturförening, Nordingrå kollektiva konstnärsverkstad och Tomma rum kommer och berättar om sommarens upplaga av Tomma rum i Nordingrå. Värd för kvällen är Sebastian Andersson, Konstkonsulent Region Västernorrland.

Plats: Hörsalen Oden och entréhallen, Västernorrlands museum, Härnösand.

Läs mer om Konst Region Västernorrland >>

Program:

18:00 Öppning

18:30 Introduktion (hörsalen)

Projektledare Sebastian Andersson välkomnar och presenterar.

18:40: Konstnärspresentationer (hörsalen)

Karen Power, 20 min.

Jenny Käll, 20 min.

Cecilia Dahlbäck, 10 min.

19:30 PAUS // MINGEL, 15 min.

19:45 Performance (foajén)

Norrdans ONE ONE ONE

20:20 Erfarenheter från sommarens upplaga av Tomma rum (hörsalen), 30 min.

20:50 Avslutning

Deltagande konstnärer och verk:

Jenny Käll arbetar med rumsliga gestaltningar där olika material får mötas och skapa en känsla av flyktighet, likväl som starka förbindelser och balans. Med ett poetiskt språk uppstår mellanrum där utrymme ges för tillfälligheter, associativa processer och genomarbetade konstruktioner. Det blir intressant att se hur hennes arbetssätt påverkas med tillgången till Ålsta folkhögskolas keramikverkstad.

Mer information och konstnärens hemsida här: Jenny Käll (jennykall.com)

Karen Power utgår från ljud i vår vardagsmiljö i sitt konstnärskap och bjuder in till nya sätt att lyssna. Fältinspelningar och improvisation är viktiga komponenter, som i exempelvis verket Sonic Pollinators där konstnären använder sig av ögonblicksbilder i form av fältinspelningar av bi-samhällen och skapar en form av kreativa minnen. Installationen blir till en ljudmiljö för aktivt lyssnande där publiken, improvisatörerna och kompositionen placeras på samma nivå i en demokratisk anda.

Mer information och konstnärens hemsida här: Composer Karen Power

Norrdans ONE ONE ONE: En stol, en dansare. Detta är utgångspunkten för verket One One One av koreografen Ioannis Mandafounis. Du sätter dig på stolen, en dansare kommer fram till dig och säger:

– Jag kommer att dansa för dig så länge vi håller ögonkontakt. Det som händer sedan är en tyst dialog, ett exklusivt möte. En möjlighet att se dans med nya ögon. Att se, att verkligen se dans. När du har sett nog kan du lämna stolen.

Föreningen Tomma Rum är en självorganiserad plattform för kulturellt och konstnärligt utbyte.

Mer information om deras arbete hittar du här: http://tommarum.se/information/

Nordingrå Konstnärsverkstad är Kramfors Kommuns första konstnärsverkstad. Föreningen organiserar konstnärer som genom medlemskap i verkstaden kan använda lokaler och utrustning för grafik, tuftning, projekt och utställningar. Nordingrå Konstnärsverkstad är en ideell förening där du som medlem kan arbeta.

Mer information och hemsida här: nordingrakv.se

Artist in Residence Västernorrland är ett pågående samarbete mellan Konstkonsulentverksamheten Region Västernorrland, Regionbiblioteken samt Hola folkhögskola och Ålsta folkhögskola.

Corona

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn, hålla avstånden och bara sitta på anvisade platser. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet

Det finns hörslinga i hörsalen.

Rullstolsplatser längst fram i hörsalen. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.

Arr: Region Västernorrland i samarbete med Västernorrlands museum

Foton: Underhökensvingarkom & Rök ovanför eld/ ONE ONE ONE/ Green Pond Kambodja, Karen Power.