När: Torsdag 2 maj kl. 19.00-20.00
Var: Hörsalen, Västernorrlands museum, Härnösand

Har du hört talas om dragspelsälven? I Ådalen och området kring Ångermanälven finns det en unik dragspelshistoria. Nu har du möjlighet att få veta mer om den när Jörgen Sundeqvist, tillsammans med sin fru Päivi Sundeqvist, spelar och berättar om Ådalens legendariska dragspelskungar och om den intressanta dragspelskulturen i länet.

För inte så länge sedan var dragspelaren sin tids popartist och omåttligt populära. Särskilt stor var dragspelskulturen i Ådalen, och området har beskrivits som central plats för dragspelskulturen. Ingen trakt är så knuten till ett instrument, som Ådalen är till dragspelet. Dragspelskungar som Kalle och Erling Grönstedt, Hans-Erik Nääs och Andrew Walter drog stora publikskaror och dragspel spelades i var och vartannat hem.

Välkommen att få veta mer om denna intressanta historia när Jörgen berättar, och tillsammans med sin fru Päivi spelar några låtar av dragspelskungarna från Ådalen. Jörgen och Päivi har också med sig dragspel och andra intressanta föremål från dragspelskungarnas tid, som man i samband med programmet kan titta på.

Programmet genomförs med koppling till dragspelets dag, som uppmärksammas fyra dagar senare den 6 maj.

Fri entré! Ingen föranmälan. Kom i tid för att vara säker på att få plats, max 150 platser.
Kafé Murberget är öppet under kvällen, passa gärna på att ta en fika där innan programmet.

Tillgänglighet:
Hörsalen ligger i anslutning till museets entréhall.
Hörslinga finns.
Plats för rullstol finns, ta kontakt med receptionen så hjälper de dig
Tillgängliga toaletter finns i museets entréhall
Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.